Sidor

torsdag 25 maj 2017

Zira 1 vecka

Det har nu gått 1 vecka sedan Zira och Tussen parade sig. Jag vet inte än om det har tagit sig men jag hoppas det och att det blir en lika fina bebisar igen. Hur som helst så är det spännande att bara vänta och se. Om hon inte är dräktig så får dom väl försöka igen. Jag skulle ju beställa tid för kastrering till Tussen. Men efter att han fick p-piller blev han mycket mycket lugnare så jag väntar tills jag vet med Zira hur det blir. Hennes vikt idag är 4262g och en ökning har skett med 32g. INte mycket men en ökning iallafall.

Igår var det synd om Eros. Alltså, jag är ute med dom, men jag känner ändå inte att jag behöver sitta och glo på dom precis hela tiden. Det finns inget i rastgården som skulle kunna medföra fara för dom. Inget mer än humlor och getingar. Som tur är så är ju inte katter som hundar. Hundar ska ju maka på allt medans katter testar med tassen först. Och det gjorde Eros igår. Och jag såg det. Den lilla rackaren är snabbare än jag och innan jag ens hann resa på mig så hade han slagit till humlan med sin vänstra framtass. Givetvis släppte han med en gång men det räckte ändå för att framtassen skulle bli dubbelt så stor. Nu på morgonen är svullnaden borta. Förhoppningsvis låter han dom vara i fortsättningen. Fast med Eros vet man aldrig. Och det finns ingenting jag kan göra för att motverka dessa insekter som kommer in i rastgården. Jag försöker att inte ha dit blommor som dom dras till men dom irrar ju in sig iallafall. Det enda som jag skulle kunna göra är att inte släppa ut katterna i rastgården. Men det kommer inte att hända att jag låser in dom bara för det.

När man inte har något att göra, vad gör man då? Jo, skaffar något att göra. Meningen var att jag skulle måla staketet men färgen har stått i 2 år och väntat. Inte på grund av mig utan fd grannen. Så nu var den gammal (kändes på lukten) och dessutom för tjock att jobba med. Kontaktade hyresvärden som skulle komma med ny färg. Då jag inte kunde måla staketet satte jag igång med ett annat projekt som jag har haft i tankarna sedan jag flyttade hit. Jag målade i mitt förråd istället för ute. Hade ju en hel burk vit färg som stod oöppnad sedan jag målade inne och nu kom den till användning. Samtidigt fick jag rensat och upp lite hyllor. Lite mer plats nu och mer överskådligt. Fast det spelar nog ingen roll, förrådet brukar bli en katastrof efter bara några veckor igen bara för att jag håller på där ute. Till tippen på  lördag med det som ska slängas sen är det klart.













Humlor utanför. Och nej, Eros lärde sig inte igår, han ville gärna ha en idag igen.



















Det blir grönare och finare i rastgården för varje dag som går. Humlen på andra sidan har börjat ta fart och den växer ju som bekant snabbt så snart syns inte spaljen





Undrar omd et blir några körsbär och persikor inne i rastgården. Blommat har det gjort iallafall 





Iår kommer jag att ha massor av vinbär. Undrar om det beror på att jag beskärde den så kraftigt i höstas. För det är lika mycket på alla 4:a buskarna






På andra sidan spaljen då. Den ena humlen har inte tagit sig lika bra och har växt dåligt båda åren. Men jag vill inte ta bort den för det kommer ju från den.





Mina älskade aklejor




Och tulpaner. Trodde att rådjuren skulle ta dom redan första året. Men gissar på att dom får stå ifred för att det luktar katt och dom vill då inte komma fram





Det växer rätt så bra i växthuset. Fast tomatplantorna frös redan första natten så jag funderar på att planera ut nya





Väntar på att allt ska få fart på riktigt och börja blomma



Förrådet när jag började måla det. Och sen när det är klart 



Lättare att hitta nu 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck