Sidor

onsdag 3 maj 2017

Växthuset

Efter många många år har äntligen min dröm om ett växthus slagit in. Men jag har helt ärligt ångrat mig flera gånger att jag köpte just detta. Men det är väl som dom säger, man får vad man köper för pengarna. Jag beställde det redan den 4 april. Ett växthus som jag hade tittat på länge och som jag tyckte var billigt. Och just den veckan som jag köpte det var den "veckans erbjudande" Alltså mycket billigare än vanligt och jag bara kände att nu bör jag ta chansen, kan inte låta det glida mig ur händerna så där huxflux. Leveransen skulle ske inom 4 arbetsdagar men det tog 10 dagar. Och då kom bara en del av paketet, själva stommarna som man måste börja med hade alltså fortfarande inte kommit. Efter att ha öppnat detta första paketet gick jag in och tog kameran för att fotografera. Och så in och ringa dom jag beställt från. Hela paketet var katastrof med delar som var sönder. Och då i inte bara någon del, det var bara någon del som var ok, med det menar jag 6 delar....av jag vet inte hur många. Så, dom skulle skicka nya. Det som hade kommit fick jag behålla och göra vad jag ville med.

Så väntade ytterligare 10 dagar innan detta kom och under tiden kom delarna till stommen också. Även dom katastrof med delar som var böjda...och så vidare. Nu ringde jag till dom och var riktigt sur över att dom inte har koll på hur dom packar. Jag ville inte behålla det här utan skicka tillbaka det och ha tillbaka pengarna. Det var inga problem och leveransen beställdes till den 2 maj (det var ju helg) Senare under dagen, i torsdags förra veckan bestämde jag mig att iallafall testa om det gick att få ihop det. Och öppnade upp och kollade beskrivningen. Alltså,, jag har inga och har aldrig haft problem med att läsa beskrivningar om hur man sätter ihop något men den här...kallar jag inte för någon beskrivning. Jag fattade inte ett smack, alltså ingenting!!!! Vad jag fattade var att det inte fanns en chans i världen på att jag skulle kunna bygga upp detta själv. Det var bara att erkänna sig besegrad och be Benny om hjälp. Även han hade svårt att fatta beskrivningen men vi hjälptes åt och tog uteslutningsmetoden. Och nu står den där ute. Klar!! Med några få justeringar. Som att försöka ha alla delarna på plats så man inte hittar dom hos grannen om det blåser upp. För blåste gjorde det i måndags. Var ute på morgonen för att försöka få dit rutorna och var ta mig sjutton tvungen att hålla tag i allt så det inte blåste bort. Så snart det blev vindstilla efter cirka en minut fick jag springa runt allt och sätta dit markplattor på stommen så det höll sig på plats.

Skulle/ska ha dit vanliga pallkragar har jag tänkt. Men att köpa nya hade kostat en förmögenhet då dom kostar nästan 100:- styck. Men Benny fixade begagnade. Han kom hem med 6 stycken. Hmmmm, jag behöver många fler. Det blir en hel del jord som ska i men det är ju bara att gilla läget. Tur att det finns "köp 5 säckar för 99:-) Har idag även varit och köpt plantor. Tomater (olika sorter) gurka och lite annat som man planterade. Och just det ja, jordgubbar och smultron. Älskar smultron. Har planterat det mesta utom tomaterna och gurkorna. Som sagt, behöver fler pallkragar.



Jag har planterat lite perenna växter runtom. Plattorna är där för att hålla stommen på plats. Men det gick inte att gräva ner doom då det bara är en massa sten och rötter där. Så jag fick fylla på med jord istället






Är alltså inte klar än.  Längst bort  i  mitten ska jag ha vindruvor. Gången går inte att få rak då jag inte kan gräva ens det lilla som behövs. Undrar hur många gånger jag kommer att snubbla på kanterna





Lite fint blev det iallafall






Ni som har varit hos mig vet var växthuset står när ni ser det på bilden här



2 kommentarer:

  1. Ja jag berättade hur det var med beskrivningen och byggandet och flygande av div delar vid vindiga förhållanden.. Fniss. Ser iallafall bra ut. Kram

    SvaraRadera
  2. Du slog på stooort iallafall det var inte litet de där. Men du t blev det

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck