Sidor

lördag 6 maj 2017

1-kilosgränsen sprängd

Behöver jag be er gissa vem som kom upp till 1 kg först? Nä, precis, trodde inte det heller. Givetvis är det Eros som idag väger 1028g. Dom andra ligger inte så långt efter. Och jodå, jag fortsätter i vanlig ordning att väga dom varje dag. Har inte så mycket att göra så tidigt på morgonen så då passar jag på. Som jag har berättat tidigare så är det ett sätt för mig att ha lite koll över hur dom mår. Och faktiskt även ett sätt för mig att lära känna dom bättre. Nu är dom inte så där runda och rultiga om magen så det blir inget vaggande fram. Dom gör åt så mycket energi nu när dom leker. Det är så mycket springande fram och tillbaka när dom jagar varandra. Även igår var altandörren öppen hela dagen och dom var ute så snart dom var vakna. Eros tränar klättring, ska uppför vindskyddet flera gånger. Och han kommer ända upp tills att det tar stopp. Var lite orolig i början på hur han skulle bära sig åt att komma ner men det visade sig vara lätt för honom...han backade helt enkelt.

Igår morse hade jag första kloklippningen på dom. Misstänkte att Eros och Camio skulle vara dom som protesterade mest. Speciellt Camio som har fräst åt mig då jag rengjorde hans baktassar från kattsand. Så jag tog dom sist. Vilket var onödigt för det var dom som var lugnast. Eros till och med höll på att somna. Den enda som protesterade lite var Athena och Corinne. Men dom var jobbigast på grund av deras långa päls på tassarna och tog längst tid så jag gissar på att det var orsaken till protesten...dom ville ju ner och leka. Annars är ju alla vana vid att jag håller på med just tassarna. Detta då jag varje morgon på var och en av dom går igenom tassarna för att ta bort eventuell sand. Det är ju inte så kul att gå rund med en sten i skon så sticker och gör ont. Så tänker jag och då tar jag bort det som eventuellt finns där. Det var då som Camio fräste åt mig för han hade kattsand som antagligen hade gjort ont och inte blev det bättre av att jag skulle ta bort det. Så för att han inte skulle ha ont när jag tog bort det...det var ganska så mycket...så tvättade jag bort det istället och det gick mycket bättre.

Dessa små är matvrak. Jag fattar inte var dom får plats med allt. Camio brukar vara den som går först från fatet, han tillhör inte gruppen matvrak. Och likaså Sophia. Camio är den enda av dom som gärna går till mamma Zira för att få en slurk från mjölkbaren. Alla äter torrisar men Sophia mest. Det äkta matvraken är....Eros. Han håller på att svälta varje gång det är dax för mat, han skriker och klättrar på mig. Han tycker att jag är alldeles för långsam. Här finns alltså 5 kattungar  och 2 vuxna. Jag är inte snål med att ge dom mat och har aldrig varit. Varje dag går det åt 12 påsar pussi. Jag serverar 4 påsar vid varje måltid ibland blir det någon extra också. Varje portion med 4 påsar blandar jag med 4 mushbollar och 2 bitar mjukost. Mjukosten har visat sig vara mest lockande för Sophia och Athena. Det är ytterst sällan det finns någon mat kvar på faten. Det lilla som kan vara kvar äter dom upp inom 1 timme. Dessemellan knaprar dom alltså torrisar.
Jag tog altså massor av bilder idag. Alla hamnade i papperskorgen. Fanns inte en enda vettig bild, alla var suddiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck