Sidor

torsdag 5 maj 2016

Rastgården och lite annat

Det börjar så smått att hända lite här ute hos mig. Det tar sin lilla tid och hade väl kanske gått lite snabbare om inte vi hade haft sådant skitväder. Men dom sista dagarna med det vackra vädret har jag verkligen passat på att vara ute. Men på ett sätt är det ju bara bra med vädret för jag behöver vilopausen där emellan. Dessutom så fixar jag ju inte allting själv. Har frågat Benny tidigare om hjälp med att köra jord till mig och det skulle han väl hjälpa mig med. För sisådär 4 veckor sedan. Och förra veckan så frågade jag honom igen, vill ju kunna få klart här. Så i fredags kom han hit med ett stort lass jord som bör räcka till allt som jag behöver det till. Prio ett var faktiskt att få all jorden in till rastgården som jag hade tänkt. Har planerat några plantor och det var meningen att så gräs där. Men det funkar inte alls som jag hade tänkt mig för Zira är och gräver i jorden och letar efter mask hela tiden. Så jag skulle se om jag kunde få fram gräs på rulle dit, kan ju inte kosta så mycket just för kullen. Men se det sket sig det också, kostade närmare 1000:- för så lite. Och hur mycket jag än skulle vilja ha det så kommer det inte bli så.

Efter lite funderingar på alternativ kom jag på att jag kunde lägga dit konstgräs, sådana där gröna filtmattor som man kan ha ute. Åkte till Jem&Fix då dom hade det billigaste...Och la ut det...Och tog bort det. Såg allt annat än bra ut. Hade kanske kunnat fungera om materialet var mer lätthanterat men det var det inte. Så min lilla tilltänkta gräskulle får efter lite mer funderingar bli ett litet stenröse. Så det var bara att ta en hink och gå runt här och kolla. Fast först tog jag stenarna som ändå ska bort där det tilltänkta trallgolvet ska vara. Onödigt att släpa ut dom när dom skulle bli perfekta. Så något direkt stenröse blev det inte heller. Men NU är jag nöjd.

Ska även grävt upp plattor som jag kan ha att gå på när jag ska ut och in i rastgården. Blir ju så geggit och inget gräs växer där ändå. Hade ju tänkt lägga plattor utmed altanen men så kommer det inte att bli. Alldeles för jobbigt och tungt för mig, dessutom räknade jag ut att det blev för dyrt. Så jag kom på att jag nog vill ha trallgolv där ute också, den lilla biten jag tänkte sätta stenar på. Hur som helst så har jag placerat ut all jorden dit jag ville ha den och jag har sått gräs. Får se om det tar sig. Har nu även fått i grönsakerna i pallkragarna.

Med trallgolv återkommer ett problem. Jag fixar inte att lägga det själv. Så jag får be Benny om hjälp igen. Han är nog rätt så trött på allt men det blir väl det sista han behöver hjälpa mig med (tror jag) Trallgolvet blir ju ändå betydligt billigare då jag får det billigare av Peter. Dessutom slipper jag rensa ogräs mellan plattorna, inga maskar som kryper emellan (hatar maskar) Och jag kan gå ut barfota. Ska även göra om trappen, men den fixar jag att bygga själv. Den som är nu är smal och innebär emellanåt livsfara att gå ner på.. Får se när det kommer att bli gjort. Som sagt, måste fråga Benny om hjälp först.

Vill ju så gärna ha skjutfönster så man kan stänga på altanen när det blåser som sjutton, gillar ju att sitta där. MEN.....dessa fönster är ju svindyra, kollade redan förra året. Hittar inget på blocket heller. Så jag bestämde att jag skulle ta saken i egna händer, alltså bygga egna fönster. Ramarna som jag har  är ju sådana brädor som jag får gratis från Peter. Det enda som jag behövde köpa är genomskinlig plastduk. Klart och uppsatt och det blev hur bra som helst. Dock blev det ju inga skjutfönster, kom på att det blir för jobbigt. Men dom som är där nu kan jag ta bort när det blir riktigt varmt i sommar...om det nu blir det. Men tyvärr måste jag göra om jobbet till hösten. Brädorna jag fick av Peter blev för tunna för detta ändamålet, måste nog ha lite tjockare reglar runt om.


Ni som inte har varit med från början, så här såg det ut när jag flyttade hit




Början på rastgården








Planerna var många men jag hann inte göra allt som jag ville (förra året var detta alltså)






Denna bilden tog jag för några veckor sedan





Hade ju fått upp vattenfontänerna och funderade över vad jag skulle ha runt





Bestämde mig för att ta av det sista virket som jag hade och sågade ut





Därefter borra lite hål och slipa kanterna





Och ner med det i backen runt allt





Med lite sten i och växter blev det nästan bra








Filtmattan som Zira tokgillade. Fick nästan lite ångest över att ta väck den, men nä. Det såg så fruktansvärt fult ut





Dessa bilder är tagna igår morse/förmiddag medan jag höll på. Släppte ut alla och fick hjälp av alla.




Mycket spännande tyckte bebisarna









Medan normala människor rensar bort ogräs och grästuvor tar jag spaden och ger mig ut för att hitta grästuvor jag kan gräva upp och plantera i rastgården. Men så är ju inte jag så värst normal. Men i detta läget bryr jag mig inte, rastgården är främst till för mina katter och för att dom ska kunna ha roligt och mysa. Grästuvorna blev en stor hit





-Min plätt, bara MIN. Zira njuter för fullt




Milo hittade en av dom mindre






-Ojojoj!!! Att vara mattes hjälpreda med grävandet är väldigt tröttsamt. Love slocknade utan minsta förvarning. Såg även att dom andra var trötta så jag tog in alla, gav dom mat och dom hamnade i matkoma






Bilderna nedanför är tagna idag under förmiddagen. Nu är det klart (nästan, för jag måste ändå sätta gräs där ni ser jorden)
Gamla frimärkspressade, av glas tunga som bly hade min mamma i sitt förråd. Dom låg bara och skräpade där så jag fick ta dom. Blir fin lyster när solen är på



Älskar prydnadsgräs och skulle vilja ha levande. Men då katterna tidigare bara äter upp dom eller saboterar genom att lägga sig i det fick det bli av siden. Och jag blev så glad när jag hittade dessa på G-kås i Ullared



Mina vinbärsbuskar som är utmed skyddet har klarat sig och jag kan se att det blir vinbär där i år också. Det enda som jag saknar är rabarber.








Hittade en stor fin tuva idag :)



Och här är hörnan som INTE är klar än



Mina tomater, paprikor, gurka och physalis är planterade i krukor. Jag SKULLE kunna skriva att det är allt det som jag själv planterade (fröna om ni minns) Men noop, plantorna är köpta och omplanterade. Det jag sådde kom upp men vid omplantering ville dom inte vara med. Och dom få som tog sig....Ja dom åt Lillan och Zira upp. Så jag slängde allt.




Här ute är det planterat lök, sallad, vitlök dill, gräslök, tomater gurka. Vid sidorna har jag satt dit spaljé. I spannarna har jag planterat luktärt som klättrar. Blir nog fint när det har tagit sig och börjat blomma. Garaget/verkstaden tillhör grannen och jag har fått lov att använda mig av den väggen. Är perfekt med sol hela dagen. Måste bara komma ihåg att det behöver vattnas också 




Alla tegelstenar är på plats (skönt att det är gjort)



All jord är på plats och gräs är planterat




Det är även klart på framsidan. Undrar hur lång tid det tar innan gräset växer





Det händer lite i rabatten också.






Stockros






Dom tog sig fast jag kanske satte ut dom för tidigt :)




Här växer som sjutton nu. Förutom frön från mina aklejor som jag tog förra året är det blandat med en massa frön från blommor som jag inte har en aning om vad dom heter, fick ju plantor från brorsan och sen tog jag frön från det också. Meningen är att det ska växa och bli typ vildvuxet




Såg en idé på FB. Hade ett rör kvar som jag offrade. Funkar kanske inte alls men så är det ju bara att slänga. Men än så länge har det visat att det har tagit sig och börjat växa. När jag planterade var det inga blommor på. Detta har hänt på cirka 10 dagar. Ska bli kul att se hur det ser ut om 1 månad




Zira älskar att få vara ute i rastgården.






Och att retas lite med mormor Lillan










4 kommentarer:

  1. Du är jäkligt duktig och har bra fantasi. Skall bli kul att se foto på rastgården framåt hösten.
    Taito.

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat, Lotta :-)!

    SvaraRadera
  3. Åhh vad det har hänt mycket i rastgården!!! Så duktig du är o kreativ! Snyggt!

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det blev Lotta iof så vet jag ju att du är duktig och påhittig.

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck