Sidor

tisdag 26 januari 2016

Ny kamera

Som jag skrev igår var allting bara...inte bra...helt enkelt. Benny sa under förmiddagen att vi skulle åka och köpa ny kamera, men se, noop....Det ville jag inte ha (irriterad som jag var) Att sen ha huvudvärk gjorde ju inte saken bättre. Men främst berodde mitt nej på att en kamera kostar skjortan. Trots att jag har problem med min kamera (gamla) så var jag beredd att avstå och försöka ta bilder med min mobil. Hade ju inte blivit så många som det brukar men iallafall. Och så kunde jag köpa mig en ny  kamera i mitten av februari när kattungarna har flyttat. Under mer eller mindre hela dagen igår låg jag i sången. Vid 17-tiden frågade Benny om jag skulle följa med och handla, det ville jag inte. Och vid frågan om jag ville ha något speciellt var svaret också nej. Allt i matväg finns ju hemma. Så han åkte själv för att handla. Under tiden tog jag mig själv i kragen och plockade undan lite. Och ju längre tiden gick ju nervösare blev jag...Vilken tid det tog att åka och handla, bara ingenting hände på vägen.

Men efter många om och men kom han hem. Då hade han varit i Gislaved och köpt en ny kamera till mig....det var det enda han hade handlat. Jag som då fortfarande är irriterad blev nu mer eller  mindre förbannad, och i detta läget otacksam. Men samtidigt givetvis glad. (hur kan man ha så blandade känslor) Han hade alltså köpt en kamera utan mig. Jag ville ju vara med och titta på en, jag ville vara med och bestämma vilken då det är jag som tar bilder. Och för mig ska det vara smidigt, lätt och snabbt för när det gäller kattungar kan jag inte ha en kamera med lång slutartid. Efter en massa koll med kameran och efter att jag hade testat att ta bilder var jag om möjligt ännu surare. Det tog alldeles för lång tid, svår att fixa i menu, ja och så vidare Framåt kvällen så försökte jag ta bilder genom att titta inne i kameran, alltså något som jag inte har gjort på länge då jag har en display. DÄR gick slutartiden mycket snabbare och jag fick en liten kick. Samtidigt återigen irriterad...batteriet var tvunget att  laddas. Jag bestämde mig för att ge det några dagar  och testa, allting nytt ÄR ju jobbigt.

När batteriet var laddat tog jag massor av bilder och testade . Nackdelar: Jag har inte lärt mig den än. Och att jag har jobbigt med att kolla in i kameran för att ta bilder. Fördelar: Massor, faktiskt. Ska som sagt bara lära mig kameran. Blir nog inte som jag trodde igår att jag kommer att byta den. Den absolut största fördelen är att jag kan ta bilder fast det är mörkt i rummet....till och med kolsvart. Och ändå får jag skärpa i bilderna. Kameran är en Nikon D5200 och Benny köpte även till ett minneskort på 16 GB


Dessa bilder tog jag igår kväll i sovrummet med endast takbelysning (dålig sådan)

Prues (på bilden) högra öga rinner då hon fick en smäll där häromdagen






Så här är det. Visserligen har Phoebe lite bös i den ena ögonvrån, men hon är inte skitig nedanför. Det är hennes färg som just där är mörkare choklad










Gillade att jag fick så pass bra skärpa trots att Prue här rör på sig hela tiden när hon tvättar sig












Knappt bilder på Piper som smiter hela tiden





Hon har lärt sig att tvätta pälsen.








Lillan blundar för blixten och vänder samtidigt på huvudet, ändå ok bild





Ja, jo....lite tjock ser hon ut här :)




Även dessa igår kväll. Och jag har egentligen ingen aning om vad jag fotar för det är totalt mörker, ändå blev det bilder :)









Helt fantastiskt att det alls blev bilder....inget suddigt






Bilder tagna imorse. Även här dålig belysning, endast uppe på bokhyllan. Men ändå ganska så nöjd med bilderna. Så nu kommer jag inte längre kunna skylla på att det är för mörkt för att ta bilder



















1 kommentar:

  1. Vår Canon är som din Nikon. Det går inte att ta bra bilder om man inte tittar "in" i kameran. Det var ju därför vi köpte Sonyn så vi kunde ta bilder med "displayen" Kul att det blir så bra bilder. Jag kanske borde använda Canonen oftare.

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck