Sidor

lördag 11 mars 2017

Zira 9 veckor

Vilken skön känsla. Nu har Zira gått in på dag 63 och det gör alltså inget nu om hon får för tidigt. Nu är alla , oavsett hur många dom är i magen klara för att komma ut. Och utan att jag som matte behöver dra mig i håret för att några av dom föds för tidigt. Ni som inte förstår vad jag skriver om hela tiden när jag skriver om det magiska talet 60, en kort sammanfattning. Om bebisarna föds tidigare så är dom inte färdigutvecklade. Deras lungor och även sugreflexer fungerar sämre. Vilket kan orsaka att dom får lunginflammation. Visst har det hänt att dom klarar sig ändå, men bättre att vara på den säkra sidan...eller hur?

Måste säga att det tar emot att väga henne nu. För jag vill ju att vågen ska visa lite på minus från igår. (har alltså inte vägt henne än) Hon ligger på toan och luftar magen. För att 5 minuter senare flytta på sig ½ meter för att det blir för varmt. Annars gör hon inte många knop. Dom senaste kvällarna har jag fått lyfta upp henne i sängen, hon orkar inte komma upp själv. Och när jag ser att hon vill ner på golvet igen så lyfter jag ner henne. I köket har jag dragit ut stolarna så hon lättare kommer upp på köksbordet. Hon gillar ju att ligga här. Hon ligger väldigt mycket precis utanför bolådan. Och Tussen ligger vid henne hela tiden och håller ett vakande öga. Tror att han känner på sig att det snart är dax. Både jag och Zira har stor hjälp av honom för han hjälper henne tvätta sig där bak. Zira har liksom inte en enda chans till att göra det själv. När hon har varit och bajsat såå blir det fartränder på golvet. Gör absolut inget, men jag tycker synd om henne.

Jag tycker att det rör sig mindre i magen på henne nu än förra gången. Vad det beror på vet jag inte. Det kan ju hända att dom inte är så många...eller så är där så många så det är för trångt. Eller så är det helt enkelt så att det är lugna ungar. Hon har inte minskat det minsta med maten, fortfarande väldigt matglad. Även om jag har sett att hon har varit illamående en tid i början. Men inte så hon har spytt. Och inte har hon varit dålig i magen. Inte ens dom här dagarna som har varit. Mina tjejer brukar ju ha diarré flera dagar innan bebisarna kommer. Förra gången både spydde hon och hade diarré. Så lite annorlunda är det med henne denna gången. Jaha, dax att väga henne nu då......
Och nu blev jag nästan lite glad. Hon har inte gått upp, hon har gått ner sen igår. Med hela 6g. Inte riktigt vad jag hoppades på men hon har iallafall inte ökat. Hennes vikt idag är 5720g och hon har gått upp  med 286g sen förra veckan, sedan parningen har hon gått upp med 1635g sammanlagt.

Lite vid sidan av. Igår var ju lillebrorsan hos läkaren igen. Som jag har skrivit tidigare så skulle han opereras. Men Linköping har satt stopp för det. Risken är för stor, om dom öppnar finns stor risk att den sprider sig. Så (nästa vecka tror jag) ska dom göra titthålskirurgi på honom och knipsa av en bit av tumören för att skicka på analys. Så dom vet mer vad dom har att göra med. Han ska också påbörja cellgiftsbehandling. Förhoppningsvis bromsar det upp tumören så den inte växer mer och kanske, kanske den till och med krymper.

Dagens bilder på Zira








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck