Sidor

torsdag 11 augusti 2016

Ziras bebisar 4 veckor

Det har varit tyst i bloggen sedan i tisdags. Visst var det meningen att jag skulle blogga, men jag har inte orkat på grund av tråkigheter. I tisdags eftermiddag filmade jag Pan och Bianca efter att jag hade gett dom ersättning. Dom låg och gosade och cirka 10 minuter efter denna filmen så somnade dom så gott. Och dom sov...och sov...och sov. Det var bara dom två som slurpade i sig riktigt bra med ersättning. För jag ger ju dom det fortfarande trots att dom äter själv och även diar. Men när dom äter mjukmaten så äter dom ju ändå inte så mycket, bara några tuggor åt gången. Och Bianca mer slurpar i sig den med hela ansiktet i maten. Så att dom låg och sov så gott var jag inte förvånad över, dom var ju mätta. Och då Pan också låg och sov vid Bianca så tyckte jag inte det var så konstigt. Men efter 2-3 timmar så vaknade dom andra och skulle ha mat. Pan och Bianca sov vidare och jag lät dom sova. Vill inte väcka i onödan, dom vaknar ju så småningom och är hungriga iallafall.

Efter ytterligare 2½ timme när dom andra åt igen låg dessa två fortfarande och sov. Men denna gången väckte jag dom. Pan sträckte på sig och första tanken var väl mat för han reste sig direkt och gick bort till Zira. Men Bianca var livlös. Igen. Hon hade återigen hamnat i någon slags koma där hon bara hängde. Inte lika mycket som förra veckan, denna gången protesterade hon när jag masserade henne genom att dra sig framåt. Och jag fick liv i henne igen efter cirka 3 timmars masserande. Jag lyssnade på henne under tiden. Det är inget konstigt läte i lungorna även om hon andades ansträngande. Och hjärtat slog jättehårt och fort. När hon väl vaknade till så gick hon på vingliga tassar till Zira. Jag lade inte ner henne dit för jag ville att hon skulle ta sig dig själv. Var uppe cirka 1 timme till för att kolla henne men sen gick jag och la mig. Jag kände att jag kunde inte göra så mycket mer. Igår var hon som vanligt  igen. Men hon fick inte sova riktigt ifred, jag var och pillade på henne typ varannan timme om hon låg och sov. Och inte vågade jag mata henne så hon blev riktigt mätt utan hon fick ersättning i små doser. Där emellan åt hon mjukmat och diade. När detta har hänt så har hon ju sovit. Så det här är skitjobbigt. Hon var reserverad men jag har lämnat återbud. Bianca är inte till salu, jag kan inte sälja en bebis som mår så här. Och tyvärr...fan...tror jag inte hon kommer att klara sig framöver. Får hon ett sådant här anfall igen så kommer jag låta henne somna in. Pratade med min veterinär igår och hon trodde att det kunde bero på att hon hade fel på inre organ, i detta fallet speciellt levern som inte kan bearbeta maten och hon då hamnar så här. Kunde också bero på något i hennes hjärna. Kan ju vara så att något hände vid förlossningen även om jag tyckte att allt gick bra.

 Hur som helst, tittar man på filmen så finns det ju absolut ingenting som visar på att hon skulle må dåligt. Fortsättning på inlägget kommer efter filmsnutten.






Dom är alltså 4 veckor idag. Dom är rumsrena, äter själva både av mjukmat och torrfoder. Och dom är helt helt underbara. Igår var Alexandra här med lille Levi. Medan jag gosade med Levi så hade Alexandra alla vid sina fötter som ville upp till henne och några av dom klättrade upp i  soffan. Det var en helt otrolig syn. Är så glad över att dom är så sociala. Kan nästan kännas lite jobbigt till och med. För dom är så här så fort någon kommer och dom är vakna. Jag själv får smyga mig fram om dom sover. För hör dom mig så vaknar dom till och kommer efter mig i racerfart. Men jag ger dom ju inte mat varje gång vilket dom verkar tro. Små rackarungar.

För att bara vara 4 veckor så är dom väldigt duktiga på att klättra. Jag försöker kolla dom så dom inte klättrar upp i soffan, är ju så rädd att dom ramlar ner. När jag ser någon av dom där så plockar jag ner dom.  Men det tar bara några sekunder så vänder dom mot soffan igen med svansen rätt upp. Så jag får snällt sätta mig där och hålla dom sällskap. Något som jag kan uppleva som jobbigt är när dom busar. För dom bits.  Och dom rivs. Och dom jabbar med baktassarna. Det som är jobbigt är att dom rivs när dom leker. Och oftast är dom på varandras huvuden. Och jag är rädd om deras ögon. Ibland har det hänt tidigare att dom har fått revor precis vid något öga (inte dessa, inte än) Då kan dom kisa några dagar och att det rinner tårar. Dom har ju även en vattenskål framme. Där har mer eller mindre alla plurrat i med framtassarna. Dom inte bara plurrar i där, dom dricker vatten också. Så jag får byta vatten i den skålen 2-3 gånger om dagen så dom inte får i sig en massa bakterier eftersom dom går på toa.
Deras vikter idag är kanon (vad annars) Foton blir det ju också och idag tänkte jag att dom skulle få egna sidor. Tänkte jag skulle få till några bra bilder men det blev katastrof. Så alla bilderna hamnar på samma sida i alla fall. I morse gjorde jag misstaget och gav dom mat med sås vilket innebar att dom inte bara åt med munnen och ansiktet utan även hakan och bringan. Så alla var tvungna att bli tvättade och därmed blöta. Så dom fick sova sig torra. Men då var det livat värre och allt medan jag fotade så började dom äta igen....så jag gav upp och fotade dom fast dom var blöta av mat. Utöver det ville dom alltså inte alls, jag har fått krypa efter dom. Om inte så har dom kommit upp till mig och det funkar inte heller. Så det blir vad det blir. Eller äsch, dom får egna sidor iallafall. Färre och färre foton för varje unge men jag kanske får till någon bild i veckan som kommer.
Och bara så ni vet, fotona gör dom inte rättvisa, dom är mycket finare i verkligheten. Man måste se dom live för att få sig en bild av dom hur dom egentligen ser ut. OCH, nu behöver jag inte märka 3 av dom längre, jag ser vem som är vem. Fast det är fortfarande svårt att se på bilder så jag måste ha koll på vem jag fotar OCH komma ihåg det.

Pan 488g +85g till salu
Pandora 445g +73g tingad
Bianca 422g +91g ej till salu
Cordelia 482g +95g tingad
Linus 544g +91g till salu
Callisto 531g +106g till salu
Som ni ser så är det bara grabbarna nu som söker egna hem. Klicka på bilderna som vanligt



Pan






Pandora






Bianca







Cordelia







Linus





Callisto



Det är ju inte säkert alla går in på alla sidor så det blir 2 filmer här 








1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck