Sidor

söndag 27 augusti 2017

Ziras bebisar 5 veckor

Det är fullt ös här hemma nu. Jag får se upp med varje steg som jag tar så jag inte råkar trampa på någon av dom. Dom är snabba ska ni veta. Och dom är precis överallt. Men det är ju så jag vill ha det. Mina ungar är en del av mig och dom ska vara där jag är och inte instängda. Mina besökare kanske kan tycka det är jobbigt när dom kommer med uppmaningar från mig att se sig för flera gånger. Rebekah är helt tokig i att få vara med överallt. Och hon springer efter tills man ger sig och tar upp henne för att hon ska gosa. Underbara tös.

Veckan som har gått har varit kanon när det gäller maten. Dom äter jättebra. Häromdagen fick dom kokt kycklingfilé och då började var och en av dom fräsa mot varandra för att få ha sina bitar ifred. Att hålla på och förbereda maten till alla är en konst för sig. Då om någon gång är det verkligen svårt att ta sig fram i köket. Och alla piper ynkligt och tycker att jag ska snabba mig. Och jag tycker det är lika fascinerande varje gång det är mat. När jag sätter igång mixern för att göra bitarna mindre tystnar alla, precis alla. Dom sitter stilla och bara tittar på mig, vet att nu kommer maten snart.  Min mixer är kanon. Istället för att köpa just babymat som är så dyrt och som jag ändå har under den första veckan dom börjar äta så mixar jag påsar med kattmaten och mushbollar. Fast Phoebes bebisar äter även av dom större bitarna som dom vuxna får.

När det gäller maten så fick jag själv en mindre chock igår när jag skrev till en vän vad som hade gått åt just i pengar i bara mjölkersättning. Jag har fram till nu köpt 30 burkar. I vanliga apotek får man ge runt 200:-/burken, på vissa ställen på nätet till och med mer. Men jag handlar från Apotea som är betydligt billigare och kostar bara 159:- Så ersättningen fram till idag har kostat 4770:- Nu har jag 4 burkar kvar och kommer inte att beställa mer. Dom får bara 1 gång om dagen och jag måste vänja av dom med den. Som tur är nu så lapar alla mjölken ur fat så jag slipper tiden med matningen. Även om det är mysigt att nappa dom. Just det! När det gäller tallrikar till mat så har jag fått ta till drastiska åtgärder. Jag gör åt mellan 16-20 vanliga tallrikar till maten. Diskmaskinen går 2 gånger om dagen. Så jag har köpt engångstallrikar. Det var betydligt smidigare. När dom är klara är det bara att plocka ihop och slänga. Köpte 2 paket (100st) bara för att testa. Det var inga problem för dom att äta ur dom. Dessa 100 tallrikar tog slut på 6 dagar. Så nu har jag varit och laddat upp med ytterligare så att jag har hemma. Tur att Dollarstore finns och att dom är så billiga där. Byte i några och påfyllning i andra kattlådor resulterade i 4 paket (40kg) Ever Clean och 8 paket havregryn. Nu slipper jag snart havregrynen. Men kattsanden behöver fyllas på hela tiden. När dom är så små så springer dom och kissar/bajsar hela tiden. Så den som säger att man tjänar pengar på att vara uppfödare kanske ska börja tänka lite på att det faktiskt kostar massor att ha ungar. Iallafall för mig som inte köper skitmat bara för att det är det billigaste. Eller för den delen kattsanden. Så det så...........

När dom äter och lapar mjölk så blir dom väldigt smutsiga, speciellt under hakan. Att försöka torka bort det blir bara kletigare. Så istället tvättar jag bort det med vatten varje morgon, vilket resulterar i att dom blir väldigt blöta. Efter det blåser jag dom torra med fönen. Av och till får jag tvätta rumpor och då åker fönen fram igen. Så dom är vana vid vatten och fön. Och dammsugaren. Fast Phoebes bebisar börjar bli tunga att hålla en längre stund med en hand. Får snart bada dom i balja så dom får stå där själva. Blir nästa vecka.

Vikterna idag är kanonbra. Det märks verkligen att dom har börjat äta själva. Tillgång till mat finns hela tiden.
Niklaus 577g +93g
Hayley 611g +95g
Elijah 614g +102g
Marcellus 633g +97g
Joshua 480g +118g
Rebekah 451g +105g

Det blev en hel del bilder idag. Men det är inte lätt. Dom är busiga och springer  omkring och är så nyfikna på allt. Dom fick även komma ut i rastgården idag för första gången. Ingen sol och lite blött i backen, men inget dom brydde sig om. Sprang omkring med svansen i vädret och busade. Bilderna är från altanen, ute filmade jag dom, även Phoebes bebisar. Sände live så dett blev en film på 15 minuter nästan, men den som vill kan kika på den här också, längst ner.


Nicko























Haylay



















Elijah














Marcell


















Josh













Becka

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck