Sidor

onsdag 2 augusti 2017

Phoebes bebisar 4 veckor

4 veckor går fort och dessa har gått extra fort, har inte alls hunnit med dom. Och vissa dagar har jag inte ens haft någon koll på vilken dag det är. Veckan som har varit har det hänt mycket. Ni ska veta att dessa ungar är otroligt bortskämda och så extremt sociala.

Vid denna tiden så brukar mina bebisar äta blötmat. Men se, icke dessa. Noop, dom ser mig bara komma med mjölken. Stefan har varit på och ätit själv, men det var väl bara i 2 dagar. Dom andra tokvägrar. All mat jag stoppar i munnen på dom spottar dom ut igen
-Blääää, det var äckligt. Var är flaskan?
Stefan brukar alltid sniffa till sig den då den står på golvet när jag ska mata dom. Och han försöker ta tag i den själv vilket inte går utan han för den framåt. Jag vet att om jag inte ger dom flaskan utan försöker om och om igen med maten så kommer det att gå. Och det är vad jag tänker göra denna veckan. Dom behöver få i sig mer än mjölken. Det blir så dyrt i längden med ersättning. Har fått hem 6 nya burkar, och ja....det går åt 1 burk KMR om dagen. (Ziras bebisar också) Fick även hem getmjölken i måndags som jag beställde. Så blandar med den istället för vatten. Vilket passade Ziras bebisar. Hur som helst, i morse fick dom inte flaskan förrän dom hade tagit lite mat. Den vanliga som jag har gett funkade inte i vanlig ordning. Men jag hade ett äss i ärmen. Nötfärs. Och jisses vad det smaskades av alla 4. Blev så otroligt glad ska ni veta. Så, jag kommer att blanda färs med blötmaten nästa måltid, tror det kommer att funka. I vilket fall som så får dom inte flaskan förrän dom får i sig några tuggor.  Deras vikter denna veckan och viktuppgången är väl rätt så bra. Ligger fortfarande cirka 100g under än vad jag önskar. Men det beror nog helt på att jag handmatar. Kanske får dom inte tillräckligt! Men, om jag väcker dom för att ge flaskan så är det inte alla gånger som dom vill ha. Så jag låter dom sova. Har också börjat ge dom smeknamn, står inom parentes.
Damon 437g +72g
Stefan 430g +89g (Steffe)
Elena 463g +94g (Ellie)
Katherine 416g +112g (Kia)

Lite uppdatering på Ziras bebisar får det också bli. Jag blir inte klok på dom. Jag fattar inte varför dom inte går upp i vikt. I måndags började dom få ögon, alla utom Nicko och Marcell. Ingen av dom har ögonen öppna idag heller. I måndags kväll var första gången som jag lyckades ge alla ersättning, blandat med getmjölk. Dom suttade och hade sig som bara den. Trots stödmatning så gick dom ner till igår morse. Under gårdagen matade jag dom flera gånger, men ändå. I morse visade vågen minus igen. Eller ja, inte helt minus. Hayley hade gått upp med 2g och Marcell med 16. Men dom andra har alltså gått ner. Trots stödmatning. Ingen av dom är slöa. Hayley nyser fortfarande men inte lika mycket, dom andra nyser inte alls. Dom är alltså jättepigga och på hugget.

Igår så såg jag att Zira var orolig, hon är inte helt ok med att Tussen och Sarah får sina spel och springer omkring och leker. Hon har inte burit bort ungarna men letade efter var hon skulle kunna göra det. Så jag tog in den stora transporten och la in ungarna där. Tänkte fall hon inte gillade läget så tog hon ju ut dom igen. Men nä, hon gillade det. Kanske för att hon har alla ungarna närmare sig, och så inga andra katter som rusar omkring. Men, så snart jag tänder lampan kommer dom, tjejerna först. Det är ju dom jag håller på med mest. Rebekah verkar vara den som allt som oftast får vara utan tutte, Zira har bara 5 som dom kan vara hos. Så henne har jag stödmatat hela tiden., även om hon har varit hos mamma. När jag kommer till bolådan och hon känner min doft kommer hon väldigt snabbt och piper. Så snart jag tar upp henne börjar hon spinna. Och in med nappen i munnen och hon börjar äta direkt. Men nu är det ju så att dom kan inte  äta så mycket åt gången. Så mellan varje av sina syskon får hon en ny slurk. En hel del. Och det blir mer för varje gång.

I lördags fick jag ännu ett kanonbra tips från en vän, kattungeköpare och uppfödare om att köpa Otri-Baby. En sådan nässug som man kan suga upp slem i näsa och hals. Har ju försökt på ett eller annat sätt att hjälpa Hayley med det. Och det kom i måndags. Så nu har hon det inte alls så jobbigt med andningen, och alltså inte lika mycket nysningar. Köpte även koksaltsösning i samma märke som hon får ett par gånger om dagen. Deras vikter är idag
Niklaus 237g
Hayley 232g
Elijah 219g
Marcellus 260g
Joshua 214g
Rebekah 178g


Jag tog några bilder igår och det var meningen att jag skulle blogga. Men hade så mycket att göra och när jag väl fick lite tid över orkade jag inte, det var så sent. Men just dom bilderna finnas alltså att se under gårdagens inlägg. Nya bilder kommer här idag.


Damon








Stefan













Elena







Katherine








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck