Sidor

lördag 26 augusti 2017

Härligt ute

Skrivet kl.03.30 torsdag morgon
Att få vara ute och greja är ju något som jag tycker är jättekul. Och jag passar på så snart det inte regnar. Igår blev jag ju  klar med mitt projekt utanför/nedanför altanen. Det ska ner lite frön från blommor bara, väntar bara in att dom rosa blommorna vid framsidan (Lychnis coronaria) ska bli klara att ta frön på. Har även planterat dit prästkragarna som jag satte i våras och vintergröna som är både marktäckande och hängande. Vill att det ska vara något där hela tiden så får plantera efter blomningstid...eller nåt. Hade för avsikt att bara fixa "rabatten" Men alltså, min altan ser jättesned ut på grund av att det är så ojämnt i backen. Så jag satte dit en vägg av trall, typ en panel. Blir ju lite mer isolerat också på det viset. Och det ser lite jämnare ut nu bara för det. Har även jämnat till lite i backen med jord och planterat gräs, Det  jobbiga var att göra en dörr/lucka som behöver vara där. För jag tänker inte skruva bort cirka 5 brädor varje gång hyresvärden har behov av att gå in under huset. Men fick till det till slut. För er som inte har varit med från början, så här såg det ut när jag flyttade in här för 2½ år sedan.





Så här ser det ut idag





Busken till vänster har jag grävt upp från gaveln. Men jag vet inte om jag ska plantera den där den är nu eller någon annanstans. Får sova på saken.




Idag ska jag till tippen med dom brädor som jag har tagit bort och med en del pallkragar, dom som stod vid väggen. Ska även jämna ut där och i med lite gräsfrön. Ska inte ha något mer där, räcker med växthuset och det som kommer runt där. Av kragarna som är inne i växthuset och som är lite nyare kommer jag att måla och så ska mamma ha det nere vid sitt och plantera sådant som hon vill ha. Ska även avsluta mitt projekt vid gaveln av rastgården på utsidan där jag har ökat rabatten och gjort fint. En del blommor ska bort därifrån, sådana som drar till sig getingar och humlor. Man lär sig allt eftersom vilket man vill ha och inte. Det absolut tråkigaste med gaveln är att jag måste ta upp allt. Det är ju så trångt där och massor med rötter då det inte är lätt för växterna att växa neråt på grund av att det är trädrötter och sten i backen som inte går att ta bort. Men det blir nog bra till slut det också. Siktar in mig på nästa sommar då jag kan njuta av mitt arbete.




Skrivet kl.03.09 lördag morgon
Blir inte alls som man planerar. Var iväg till tippen, men det var väl också det enda som jag gjorde. Istället för att avsluta projektet utanför rastgården började jag klippa ner och ansa inne i rastgården. Vilket resulterade i att jag mer eller mindre gjorde om allt. Jag är inte klar än men tänker göra klart under dagen så att jag kan släppa ut katterna. Det vill säga om det inte regnar alldeles för mycket. Regnade ju mer eller mindre hela dagen igår. Men jag var ute ch grejade lite iallafall, kunde ju såga och snickra under tak. Var även iväg och hämtade min vita granitsten igår. Blev fler säckar än vad som var tänkt från början. För ni ska inte tro att jag tog bort stenen i rastgården, alldeles för mycket jobb. Dessutom gör det inget om det finns i jorden, det är ju så smått. Att jag gjorde om i rabatten inne i rastgården berodde på att jag tyckte att den lilla tunneln som jag gjorde till katterna höll på att ge med sig. Den hade nog inte gjort det på ett bra tag än, men jag vill inte chansa. Trots att den var inplastad blev den ju fuktig. Och med dom stora tunga stenarna på lutade det bara  mer och mer.  Bilden nedanför är när jag precis blev klar när jag gjorde den. Glömde ta bild innan jag tog bort allt.




Så här ser  det ut idag
Detta är alltså planerat. Fast inte att jag skulle göra det just nu. Kattmyntan som jag planterade i våras har nu kommit in i rastgården. Har även köpt vita vinbär som jag har planterat, syns som i en stege.Ser kanske litet ut men det är gott om plats. Dessutom har jag höjt allt med 10 cm och fyllt på med jord.








Precis när jag hade byggt det




Så här såg det ut vid gaveln tidigare idag. Humlen klippte jag ner i onsdags. Den ena har jag grävt upp och kastat i skogen, den var helt röten så inte så konstigt att den inte ville växa. Jag har grävt upp allt detta och tagit ut alla lökarna och rensat/gallrat i rötterna. Som ni ser har jag höjt här också, med 8 cm.




Syns lite tydligare här kanske






Blomman jag hade vid växthuset som jag har grävt upp och planterat vid gaveln. Gillar verkligen den.




Den har massor av frön, detta är bara en av alla kapslar. (har ju 4 plantor sammanlagt) Undrar om man kan plantera dom?




Så här blev slutresultatet. Tycker det ser "naket" ut utan humlen




Middagsvila




Så, nu är klockan 18.40. Och jag är äntligen klar. Med just dessa projekt. Och jag är totalt slut. Ska bli så skönt att gå och lägga mig för natten snart. Imorgon är en ny dag, en dag som jag tänker ta det lugnt på. Ska bara fota Ziras bebisar som imorgon blir 5 veckor 😅

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck