Sidor

torsdag 17 augusti 2017

Min vardag

Jodå, jag har faktiskt andra intressen än mina katter. Och nu när jag slipper gå och oroa mig hela dagarna och jag dessutom får sova så kan jag även göra annat som jag tycker är roligt. Givetvis på hemmaplan så jag fortfarande har tillgång till bebisarna. För som sagt, jag matar ju fortfarande, men har tagit mig "ledigt" från matandet nattetid. Ni som känner mig vet att jag i vanlig ordning har en miljon projekt som jag vill göra. Och dom senaste dagarna har jag fixat till några av dom sakerna.

Då när det begav sig och altanen blev klar så fick jag ju en hel del virke över vilket jag snickrade ihop lite möbler av. Någon gång i våras började jag bli innerligt trött på dessa och kollade runt på nätet efter något som jag gillade i rotting. Och hittade något som passade mig perfekt, både när det gäller utseende och pris. Så dom beställdes och dom som jag hade tidigare tänkte jag sätta ut i rastgården vilket blev katastrof, var alldeles för stort där. Så dom hamnade ute på gräsmattan tills jag fick tid till att skruva isär det. För slänga det fanns inga planer på när jag vet vad jag har för planer att snickra ihop. Någon dag förra veckan skruvade jag isär allt och sen så började jag mäta och såga igen. Inte mycket till sågning, ville bara få bort skruvhålen som redan fanns. För nu skulle jag snickra ihop några blomlådor av virket som jag hade. Snickrade ihop sådana till rastgården förra året i juni. Så då vet ni att jag har haft just planer för dessa nya i 1 år.


Alltid kul att snickra och dessa var väl använda





Så här ser det ut nu




Och detta var blomlådorna som jag fixade förra året




Jag kommer ju inte ihåg detta men jag gissar på att där jag bor nu fanns det bara en massa träd. Vilket märks på alla dessa stubbar som finns här och som gör mig galen. Sticker upp en liten bit ut marken och bara är i vägen när man klipper gräsmattan. Och luktar äckligt tycker jag också att det gör då dom är blöta och ruttna. Jag började med att ta bort den vid parkeringen vilket tog mig några timmar efter en hel del sågande, hackande och ja, det blev en del svärande och svett. Men till slut fick jag bort den och så dit med lite jord och plantera gräs. Efter det tänkte jag ta bort stubben som finns i gräsmattan utanför mitt köksfönster. Men se det gick inte. Jag skalade bort det mesta, allt som gick, hackade lite i backen så jag fick bort iallafall en hel del på rötterna (måste ha varit ett stort och gammalt träd) Och så fick jag ändra lite på mina planer. Hade ju tänkt bygga en blomlåda där. Men nu fick stubben vara kvar och jag fick bygga runt den. Blev större än vad som var planerat men blev nog ändå bättre så här. Stubben är som sagt kvar och fungerar som någon slags pelare men blomkruka på. Sen så skulle jag ju ha blomlådor vid ingången också. Så det var bara att fortsätta. När var och en av dom var klara så planterade jag lite perenner i dom. Kunde inte vänta med tills alla var klara. Och jag är så jättenöjd med resultatet. Tråkigt nog får jag vänta med den vita granitstenen för den var slut och kommer om ett par veckor. Men hade 1 påse hemma som jag har lagt i iallafall.

Nu fick altanmöblerna bli blomlådor på framsidan hos mig. På den första bilden ses även den där dumma stubben som jag inte fick bort







Gillade detta gräset. Synd att det bara fanns 1 kvar





I fredags kväll fick jag äntligen hjälp med att ta ut grovköket i tvättstugan. Absolut inget som jag använder på något sätt, tog bara en massa plats och var i vägen. Så under lördagen fick jag klart i min tvättstuga, ännu ett projekt som har väntat på att bli klart. Men fixar ju inte vattenledningar och sådant själv och fick snällt vänta på att få det gjort. Så nu har även den väggen tapetserats. Inte med samma glittrande svarta som jag har på dom andra väggarna, nä denna väggen är med rosa glittrande. Tapeten har väntat på att bli uppsatt sedan början av november förra året. För att få dit slangar till tvättmaskinen byggde jag en ram på 8cm med ingång till slangarna och så kom tvättmaskinen lite högre upp, skönt. Och nu står torktumlaren på den.. Jag slipper knäa när jag håller på med kläderna där. Alltså, vilken skön känsla att få det klart. Utrymmet blev betydligt större.

På första bilden hur det såg ut när jag flyttade hit




Och så här ser det  ut idag.






När det gäller växthuset så blev väl det inte riktigt som jag planerade där. Hade 2 gurkplantor som har gett massor av goda gurkor, plockade den sista nu i helgen. Men jag satte även frön till gurka i en pallkrage. Meningen var att jag skulle plantera om dom när dom blev så pass stora. Men, med alla bebisar att ta hand om precis när dom behövde planteras om gick inte. Bebisarna är prio 1. Så dom där plantorna har växt sig totalt vilda, in i tomatplantorna och in precis överallt. För jisses vad dom trivdes där inne. Var där och klippte bort massor som störde, kom ju liksom inte in ens. Det blommar för fullt och det har till och med börjat komma gurka. Salladslöken är planterad en ny omgång. Och av isbergssalladen har jag låtit 2 plantor vara kvar för att se om det går att ta frön från dom. Skulle ju vara kul om jag fick till det. Nu vet jag också att mycket av det som var i växthuset detta året inte alls behöver vara där, går alldeles utmärkt att vara ute. Bland annat jordgubbarna och smultronen. Så det ska omplaneras så snart jag har fått klart det nya landet ute. Likaså ska gräslöken få en alldeles egen, mindre pallkrage att få växa i, precis utanför växthuset. Allting blir ju annorlunda just med växthuset till hösten då det ska lyftas cirka 50 cm. Tycker det är alldeles för lågt nu. Och ut med alla pallkragar och snickra ihop egna lådor...där det inte står någon reklam tryckt.


Jag har sparat några plantor med isbergssallad. Tänkte kolla om man kan ta frön från dom och plantera nästa år. Inte för att det är dyrt att köpa men kul att testa






Min mullbär har klarat sig efter omplanteringen och växer som sjutton. Vet egentligen inte vad jag ska göra med alla. Blir ju liksom träd framöver Och så många ska jag inte ha. Inte heller vet jag hur jag ska göra för att övervintra dom, antar att jag tar in dom. Tänker inte plantera ut det förrän dom är stora och starka nog






Vad är vad?





Om nu alla gurkblommorna utvecklas till gurka...jisses






Även vindruvorna ser ut att bli något på. Skitkul då jag för ovanligheternas skull köpte en väldigt liten planta






Efter maten igår somnade Rebekah gott





Imorse när dom stora var ute kollade jag genom fönstret i sovrummet vad dom gjorde. Och såg detta. Var ute för att kolla vad som var så intressant. En näbbmus hade gömt sig under en av reglarna








-WHAT!!!! Har du inte städat matte? Jag ser ju skit på golvet




-Fast ok, jag förstår, du har inte hunnit än.





Just nu ser det ut så här. Anngerts bädd som mina bebisar fick förra året? är väl använt. Alla bebisarna gillar den. Men alla får inte plats. Så Nicko ligger vid sidan av och Damon letar efter ett kryphål så han får vara med







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck