Sidor

måndag 6 juni 2016

Zira 4 veckor

Varje gång vid denna tiden har jag samma problem och jag kan inte fatta att jag inte kan komma ihåg det. Så varje gång får jag läsa bak i bloggen och kolla hur jag har räknat viktökningen. Innan parningen eller efter. Och jag har räknat innan parningen och har ingen aning om ifall det är så man gör eller inte, men så gör då jag. Men hur jag än räknar så är jag nöjd med vikten. Vikten idag är 3995g och hon har under veckan ökat med 176g...sammanlagt sedan innan parningen 124g (efter parningen 429g då hon gick ner sig så jättemycket)

4 veckor blir ju 28 dagar. Och det händer väl inte så mycket egentligen. Enligt checklistan står det så här
(mellan dag 21-28) Livmodern utvidgas nu och hormonförändringar sker vilket kan ge morgonillamående.
Honan kan bli lite apatisk. Hon kan undvika maten ett tag och även kräkas. Ge henne flera små mål mat utspridda under dagen.
När det gäller Zira så verkar hon inte ett dugg apatisk, hon är precis som vanligt. Hon äter jättebra och har inte mått illa. Detta ska alltså ha varit veckan som har gått, typ.

(mellan dag 26-30) En van uppfödare eller veterinär kan känna om honan är dräktig vid dag 21-25 och fram till dag 35. Man kan då räkna antalet fosterl
Fostren är valnötsstora nu och det är den bästa tiden att räkna dem nu.
Ultraljud kan göras från dag 21, men helst dag 28.

(dag 29, alltså imorgon) Nu kan man öka på honans matranson och övergå till kattungemat som är mer näringsrik.
Övergöd inte honan, då övergödning kan ge besvär vid förlossningen.
Fostren är nu 25 till 30 millimeter stora och är små minikatter nu.

Jag tycker i vanlig ordning att det är superkul att följa en dräktighet, ingen är den andra lik. Zira har redan nu en liten bebiskula som ses bättre live än på bilder. Och visst är det spännande att vänta och se vad som pluppar ut, även om jag vet att färgen på bebisarna bara kan bli röda eller créme. Och vem vet, kanske får hon även colourpoint (röd eller créme) då Olle bär det. Har inte testat Zira men hon kan ju bära det då hennes farfar är det.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck