Sidor

söndag 19 juni 2016

Imponerande

Jag är rätt så imponerad av hur fort allting växer. Och då har det ändå varit kallt, mellan 10-15 grader och inte alls så varmt ute på altanen som agerar som växthus för tillfället. Hade det varit lika varmt som innan det började regna så hade nog fler tomater kommit fram, dom vill ju ha värme vad jag förstår. Jag har haft plantor med gurkor för flera år sedan men jag funderade inte så mycket över det när det växte. Funderar väl inte nu heller men följer på ett helt annat sätt. Bland annat så visste jag inte att gurkan börjar växa innan blomman kommer....eller ja, något sådant. Blomman är väl där redan från början men den slår inte ut förrän själva gurkan har växt ut en bit. Och när det väl växer så växer det jättefort. Jag har i morse räknat ut att på just denna plantan (har 2st) växer det 20 gurkor. Jag tror ju inte att alla kommer att växa ut och bli stora och fina, det är meningen att dom ska vara 20-30 cm. Det står att man ska ta bort 50% av fruktämnena på stammen för bättre skörd. Jag antar att dom menar att jag ska ta bort i detta fallet (just nu) 10 av dessa gurkor. Bör väl göra som det står men det tar emot. Och så ska man toppa plantan, det har jag gjort efter att ha googlat för att kolla vad dom menar. Men som sagt, det är lite för kallt just nu och risken är att det kanske inte blir så mycket mer än detta och någon värmefläkt har jag inte för avsikt att ställa på altanen.


Först ser det ut så här





Sen växer det ut en liten gurka




Och så slår då blomman ut





Här har nu blommat vissnat men jag vet inte om det beror på att det är för kallt för den





Så här såg det ut för 1 vecka sedan. 






Samma gurka nu på morgonen






Något som jag inte har haft tidigare är physalis men köpte en planta för att det var kul att se om det blev något. Och den har växt som sjutton också, massor av frukter/blommor på den





Blommat klart och slutit sig. Undrar när den är mogen?




Jag har ju penséer vid min entré och dom har blommat klart och börjat få frökapslar. Är inte mycket för att plocka dessa fröer, köper ju ändå alltid färdiga plantor för dom är ju billiga. Tänkte ta ner det här och slänga men nä, det får vara ett tag till även om det ser visset ut. Finns ju annat fint att titta på bland blommorna. Kommer nämligen fåglar och äter av fröna. Så både jag och katterna njuter





1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck