Sidor

torsdag 14 april 2016

Zira 1 år

Hipp Hipp Hurra
1 år idag



Grattis till Zira och hennes syskon Kiara, Scar, Simba och Mufasa. Bilden ovanför är den första som togs på dom, precis nyfödda efter att Mini fick snittas.

Tänk att det redan har gått 1 år, helt fantastiskt. Glömmer aldrig när dom föddes, lite småchockad var jag då alla var röda. Hade ju "chans" på många färger. Men lika glad ändå. Alla klarade sig trots lite dramatik. Och väl hemma så fortsatte dramatiken, Mini hade inte tuttar till alla så det blev till att handmata och det blev Zira mest då det alltid var hon som blev utan tutte och det var alltid hon som var jättehungrig. Som ni vet så blev det ju Zira som fick stanna kvar här hemma, hon stal mitt hjärta totalt, bara tanken av att behöva sälja henne fick mig till att få andnöd.

Varje kväll, och ibland flera gånger under en och samma dag (då jag lägger mig för att vila) kommer Zira för att kela. VARJE KVÄLL sedan hon var 7 veckor och kom upp i sängen första gången. Helt otroligt, trodde att det skulle avta med tiden. Men det har typ bara blivit mer. Varje kväll kommer hon upp och ska lägga sig på min långkudde som jag har och kramar (lättar min värk i armen) Först ska hon buffra på mig och sen lägger hon sig till rätta och jag bara måste klappa/klia henne. På huvudet, hakan eller magen, helst hela henne. Slutar jag så buffrar  hon på mig med huvudet igen. Kommer hon och jag har kudden under täcket då står hon och tittar på mig tjurigt, eller så försöker hon ta sig under täcket....för kudden är lika mycket hennes som min. Hon kommer och lägger sig hos mig bara om jag ligger mot höger sida, vänster sida bryr hon sig inte om. Ligger hos mig brukar hon göra i 10-15 minuter för att sen lägga sig vid fotänden i ett par timmar. Sen vidare till vägghyllan där hon sover resten av natten.

Jag tycker att hon har utvecklats åt rätt håll. Hon har kort och tät päls. Fast för tillfället fäller hon som en galning och har gjort det i snart 1 månad. Hon är urvuxen och det har stått still så i 2-3 månader, huvudet känns lite för litet. Lite för lång i benen, inte mycket cobby över henne nu. Men jag vet ju att det är så det ska vara, britter växer ju fram och tillbaka under 4 år innan dom anses som fullvuxna. Hon är inte lika matglad nu som hon var tidigare. Äter gör hon ju, men hon föredrar mest torrfoder. Det där med rått kött slinker ner ibland, men oftast leker hon bara med köttbitarna.

Zira är fortfarande väldigt mycket bebis. Hon har sina race flera gånger om dagen. Då springer hon runt här som en tok, ut i rastgården och sen lika snabbt in igen. Något löp har inte infunnit sig än. Trodde hon var på väg för ett par månader sen...och det kanske hon var. Men inget höglöp och absolut inga löpskrik. Och ni ska veta att jag väntar. Har inte ställt ut henne sedan december, inte heller anmält henne till Gislaved ifall hon går i löp. Onödigt att anmäla och betala för att sen dra henne. Men å andra sidan, anmäler jag henne så går hon säkert i löp :) Dagens vikt önskar jag kunde vara mer, betydligt mer. Hon har som mest vägt 3975g och det var i februari, sen dess har det gått upp och ner. Idag väger hon 3836g. Bildernapå henne tog jag igår.


Morgonen startades med ett handduksbad. Mest för att få bort så mycket päls som möjligt då hon fäller








Oavsett om allting står still med henne nu tycker jag hon är vacker.
















1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck