Sidor

söndag 29 april 2012

Olivia & humlan

Jag älskar våren när allting börjar grönska. Men med våren och värmen kommer det också en massa som ajg inte gillar. Till gruppen som jag inte gillar finns humlor och getingar. Inte så att jag själv börjar flaxa och springa runt för att jag är rädd för dom. Nä, jag gillar dom inte på grund av mina katter, för enligt dom, katterna alltså....så är dessa så roliga att försöka fånga. Om jag ser en geting/humla komma inflygande i altanen så viftar jag snabbt ut den, men o jag inte ser den/dom så kan det gå som det har gått idag. Olivia fick tag i en humla.

Även om jag är mycket med mina katter och håller på att både leka med dom, fota dom eller ja vad som helst så har jag faktiskt inte koll på dom exakt hela tiden. Jag sitter inte ute och lurpassar IFALL att det skulle koma något inflygandes. Vid etta tillfället satt jag framför tv:n och fikade när det blev ett himla liv ute på altanen. Upp fort som bara den för att se vad som händer. Allt jag ser en en humla som sticker iväg ut genom nätet och Olivia som sitter och slickar sin tass febrilt. Inte så svårt att gissa vad som hade hänt. Fast det blev nog inte så där jättemycket. Kollade tassen på henne och baddade lite med kallt vatten och av det blev hon lugn. Har kollat hennes tass med jämna mellanrum nu på eftermiddagen med det har inte blivit svullet så det är nog ok nu. Kanske kanske hon låter dom vara i fortsättningen.

Kommer så väl ihåg när vi bodde i huset och hade den stora rastgården. Våren kom och med den massor av humlor och katter som jagade dom. På morgonen var det ju lugnt men så fort dom började flyga omkring tog jag in katterna. Men det hände iallafall att dom fick tag i en, speciellt Maya som gjorde samma misstag 2 gånger och med resultatet av en tass som var 2 gånger tjockare än den skulle vara. Även Suzie fångade en.  Vid ett tillfälle så sa Malin B till mig att inte försöka ta humlor eller getingar ifrån katterna. Då visste dom ju att jag skulle ta deras "leksak" och då var risken mycket större att dom lyckades ta in den i munnen. Så jag fick helt enkelt ta det lugnt.....hellre en tass och att dom kanske lär sig än en svullen mun/hals som slutar hos vet.

Idag har varit en sagolikt fin dag ute. På förmiddagen blåste det men under eftermiddagen var det lugnt och dörren till altanen har stått öppen hela dagen. I morse så fyndade jag. Tygaffären här har även öppnat loppis och där hittade jag hyllan jag länge har letat efter, denna var till och med snygg...för priset av 150:- Jag tillhör ju dom som tycker att en yta som jag inte behöver, där jag inte går....alltså utmed väggar...dom kan jag lika gärna utnyttja till något åt katterna. Och en hylla med många plan ville jag ha utmed väggen på altanen där katterna kan ligga och vila när dom vill samtidigt som det ger skugga. Så det har jag fixat med lite idag. Och så har jag fotat...måste ju passa på när det går i bra ljus :-)

Görels man Lasse till och med körde hem den till mig och väl inne i altanen blev den genast inspekterad, här av Olivia




På kanterna där det redan står en blomkruka ska det komma krukor med kattgräs i....måste bara så gräset först




Och här ligger Olivia och pustar ut efter den otäcka humlan




Babypasta är gott och det får dom 1 gång om dagen. Efteråt så måste man ju tvätta sig

Priscilla





Olivia



Luna har verklige gett mig hjärtattack idag. hon hoppade upp på ställningen ute. Dock väger hon ju minst 700g mer än hon brukar så det hoppet blev inte riktigt bra. Hon kom inte riktigt upp och slog i med magen i kanten. Hon har under eftermiddagen tvättat sig där magen slog i och jag hoppas verkligen att det inte händer något med hennes bebbar.














Priscilla










Olivia










Jamie









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck