Sidor

tisdag 13 september 2016

Sjuka ungar

Vi har haft några riktigt hemska dagar här. Jag har haft panik och varit jätteledsen. Förra inlägget skrev jag ju att bebisarna såg febriga ut. Och det var dom säkert. Men jag tog ingen temp på dom den dagen. Efter att jag hade bloggat och tog in bebisarna såg jag att Pandora haltade med höger framtass. Tänkte att hon hade nog trampat snett när hon har lekt ute, det händer ju ibland. Hur som helst så åt alla bebisarna mat och sen var det dax för en liten sovstund på cirka 2 timmar. När dom vaknade och kom mot mig såg jag att Bianca också haltade, även hon på höger framtass. Bara en halvtimme senare började Pan halta p å sin vänstra framtass. Han gick dock haltandes medan Bianca och Pandora hoppade fram på 3 ben. Sen från ingenstans kunde Bianca inte gå alls, även den andra framtassen gjorde ont på henne. Vid detta laget hade jag redan ringt vet, helt panikslagen. Vad var det som hände? Visst, jag misstänkte att det kunde vara biverkningarna efter vaccinationen men ville inte riktigt tro det.

Efter att ha pratat med Ulrika tempade jag alla men ingen av dom  hade feber. Bianca fick jag bära runt, till maten, till toan. En av gångerna hann jag inte och då bajsade hon på golvet. Och för det mesta satt hon på baktassarna som en liten surikat. Ulrika återkom med Metacam som är smärtstillande. Igår förmiddag började Bianca ta sig fram lite försiktigt för egen maskin men jag såg att hon hade ont. På eftermiddagen vaar allting bra med henne. Pan haltade ytterst lite och detsamma med Pandora. Sen igår kväll såg jag att Callisto började halta och han fick direkt medicin så det blev aldrig så illa med honom, han kunde linka fram.

Ända sedan dom fick sitt vaccin har det varit bajsorgie här. Dom har varit lösa i magen och även spytt. Cordelia och Linus klarade sig utan haltande (peppar, peppar) men det sprutade ur rumpan på dom också så det har nog inte att göra med att dom har fått medicin. Och Callisto fick ju det först senare under gårdagskvällen. I morse är dom alla pigga och om möjligt busigare än vanligt. Ingen av dom haltar. Fortfarande lösa i magen men det börjar ge med sig.

Igår kom Cordelia upp på köksbordet. Lite väl tidigt för dom brukar inte komma upp förrän när dom är typ 10 veckor. Hon är en bestämd liten dam. När jag tog ner henne började hon skälla på mig
-Men mamma får ju, varför får inte jag? Hon försökte HOPPA upp igen för jag hade dragit in stolarna. Men givetvis kan hon inte hoppa så högt än så det såg rätt så roligt ut. I morse så var hon uppe igen OCH hade Bianca som sällskap. Jag tänker ju inte så mycket på stolarna. Och egentligen gör det mig inget att dom är här uppe. Men nu har jag levande blommor i köksfönstret och dom vill jag inte att dom ska börja gnaga på. Så nu har jag tagit bort dom till sovrummet istället. Så behöver jag inte oroa mig för att dom får i sig något olämpligt. För jag VET att jag kommer att glömma stolarna igen. Dessutom så är dom uppfinningsrika och kommer helt säkert på ett sätt att ta sig upp iallafall.

 I morse hade vi också vår första spa. Jag har dragit på det, med 6 ungar tar det så lång tid, och första kloklippningen brukar inte vara poppis. Det gick bra trots allt...nästan. Cordelia klagade och tyckte hon kunde få ha långa fina naglar (klor) och det tyckte Pan också. Dom andra krånglade och ålade sig också. Men alla fick sina klor klippta. Öronen är rensade...igen. Dom  har ju hela rastgården där. I öronen alltså. Passade även på att noppa bort tofsarna. Inte för att det fanns så mycket att noppa men nu är det också gjort. Tog bilder när vi var ute tidigare. Men alltså, Pandora och Callisto är nästan omöjliga att fota. Så snart dom kommer, räcker att dom kommer ut på altanen så kisar dom på grund av ljuset. Linus är lite så med. För alla har stora fina ögon. Och att försöka ta bilder på dom inne funkar inte för då blundar dom för blixten och utan blir det bara suddiga bilder. Sätter ut alla i den ordning som jag har tagit dom



Bianca, just på dessa bilder kisar hon också. Hon är inte lika mycket skitig efter en måltid men fortfarande kan hon bli blöt under halsen vilket syns på bilderna.





-Tittut!!! Cordelia är på bushumör





Linus är en äkta linslus. Han sitter i stort sett alltid still och tittar på mig när jag tar fram kameran







-Sniff, sniff, sniff. Cordelia känner säkert lukten efter mat.




-Blir det bra så här? Linus igen....vem annars :)




Pandora med någorlunda öppna ögon




Oops. Linus igen




Och åter till Pandora.






Men linslusen Linus tränger sig på




Pandora. Jag försöker verkligen få henne att öppna upp ögonen








En fågel i luften fångar Biancas intresse




Även Pandora såg den och här är ögonen NÄSTAN helt öppna






Cordelia såg också pippin



Och Linus. Det är alltså en liten fågel som flyger ovanför nätet






Min lilla surikat Bianca




Pan ute sist idag då han låg och sov i köket




-Tittut! Linus. Han och Cordelia är en dröm att fota








Nä, det var Callisto som kom ut sist. Han stod och käkade och efter maten måste man tvätta sig.






Efter tvättandet ut till rastgården 










Cordelia. Nä...ingen fågel men hon letar





Det var visst lite mat kvar i mungipan


1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck