Sidor

onsdag 14 september 2011

Jamies svarthaka

Jag säger bara fan-fan-fan och så alla andra svordomar som jag kan komma på. Jag tycker själv att jag har koll till max på alla mina katter. Går ju igenom dom varje dag, alla får sin egentid där jag går igenom dom, borstar en liten stund, klappar, myser, gosar och leker. Jamie har mer eller mindre alltid haft problem med svarthaka.....som jag av och till har fått bort för att det efter bara några dagar ska återkomma igen. Speciellt inför varje utställning så har jag ju gått och småpillat, borstat extra under just hakan. Har även tagit en tuss med olivolja som jag har smörjt på för att det ska lösas upp och då det har lossnat lättare. Och nu när hon var dräktig så var hakan riktigt svart, har väl med hennes hormoner att göra.

Imorse fick jag en chock när jag höll på med henne. Hon har en stor kal fläck under hakan, något som hon troligtvis har kliat på inatt och kliat bort ALL päls. PANIK!!!! Jag vet ju at hon inte är sjuk, hon är precis som vanligt. Ringde några samtal och ett även till Ann för att fråga lite just när det gäller utställningen. För givetvis kan jag ju inte ställa henne, den kala fläcken hinner ju aldrig få tillbaka sin päls innan utställningen. Jag kommer att dra henne för hon har liksom ingen chans att få något cert när hon ser ut så här :(
Det kan ju hända att hon har fått en allergisk reaktion (hette något annat som var för komplicerat att komma ihåg) Maten kan jag ju inte tänka mig att det är för dom äter samma som dom alltid har gjort......så då återstår bara oljan....som JAG har smörjt henne med.
Kan det vara så????? Jag vet inte. Smörjde ju in hennes tuttar och ja hela magen då hon fick mjölkstockning, men då reagerade hon inte på det viset. Kanske är området under hakan känsligare. Nu blir det till att smörja med svag kortison och hoppas på att det läker. Som sagt.....SKIT. Och nääääää....som ni märker så döljer jag inte det här....finns liksom inget att dölja.

Tycker du hon har mycket svart???? Då ska du bara veta hur mycket som jag har fått bort :(


4 kommentarer:

  1. Oj! Så jobbigt! Har inte veterinären några tipps på vad du kan göra för henne?? Jag har fått för mig att jag fick tippset att tvätta försiktigt med klorhexedinlösning?? Kan minnas fel, men har för mig att det hjälper att få bort ev. inflammationer och verkar lite klådstillande! Men det är bäst att du kollar upp det tipset med en veterinär innan för som sagt var det ett tag sen och jag kan minnas fel! Lycka till!! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har inte hört talas om svarthaka förut. Vet man vad det beror på? Sitter det alltid på samma plats? Är det alltid bara ett enda?
    På bilden ser det nästan ut som ett eosinofilt granulom, ett sådant som min Happy råkade ut för. Dom sätter sig alltid i ansiktet och på halsen har jag läst, och är en autoimmun reaktion p.g.a. ett alltför aktivt immunförsvar. Mycket mer vet man inte. Happy behandlades med cortison och antibiotika.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Stackars Jamie..och vad synd på utställningen!!!! Jag har aldrig sett maken till svart haka!! Ingen av mina uppvisar svart haka i dagsläget(peppar,peppar!!) Förhoppningsvis är det väl "bara" att det har kliat så det inte är något annat, men attans vad hon har kliat.Kanske skulle be vet om krage,så hon inte kan fortsätta att klia sönder.// kramis och puss på nosen till Jamie från brosan & syrran

    SvaraRadera
  4. Det där hade jag i nacken på min första katt. Det var ett elände att få styr på - fläcken alltså. Krage och specialsalva från vet är ett måste. Annars kommer hon att fortsätta klia på fläcken - kan dessvärre tänka mig att hon kan lyckas med det även om hon har krage. Som tröst kan jag säga att när det till slut blev bra så kom det aldrig tillbaka.
    Svarthaka har jag haft på mina förra kissar. Givetvis har jag glömt hur jag fick bort det......

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck