Sidor

tisdag 23 juni 2015

Minis bebisar 10 veckor

Att försöka sig på, och dessutom tro att man ska klara av att ta bilder på 5 huliganungar...Det kan jag bara säga inte går. Dom lever verkligen upp till namnet som dom har i stamtavlan Hakuna Matata "Inga bekymmer" När jag väl får någon skärpa på bilden så ska dom tjattra efter vippan, och har öronen på sniskan. Så, av 421 bilder som jag faktiskt tog i morse så blev det bara 97 som blev ok och som får vara med idag. Alla andra hamnade i skräpkorgen, ingenting att ha. Att få dom bilderna som jag ändå har fått tog mig lite över 1 timme som slutade med att jag flåsade runt efter dom. Sen så ska jag ju kolla igenom alla bilderna då. Varje kattunge har en egen mapp dit just deras bilder hamnar. Detta gör jag alltså på datorn ute i köket på grund av att datornskärmen i sovrummet är kass, där ser allting suddigt ut. Efter att ha sparat vad jag ska ha så får jag ta med mig minneskortet till datorn i sovrummet. Har nämligen ett program där som gör att jag kan förminska och döpa alla bilderna samtidigt och på det sparar jag tid. När det är klart kopieras alla bilderna och in i en ny mapp, en för varje kattunge. Där finns alla bilderna som jag har tagit på dom sedan dom föddes och som kommer att brännas till en skiva strax innan dom flyttar. Så jag "jobbar" hårt varje vecka för att mina kattungeköpare ska se bilder på dom och även kunna spela upp skivor när dom känner för det och kolla när dom var små.

10 veckor idag alltså. TIO VECKOR!!!!!! Fattar ni. Om bara 2 veckor flyttar dom. Och det är nu som jag börjar få riktig ångest. Vem är jag som ska bestämma vilka som ska flytta och vilka som får stanna kvar här hemma? Det är jobbigt, tro inget annat. Men samtidigt så är det skönt för jag vet att dom kommer att få det helt underbart i sina nya hem....och dom kommer att bli 100 gånger mer bortskämda än vad dom är hos mig. Nu är det fullt ös här hemma. Dom mäter sina krafter med varandra så det ryker  om det emellanåt. Jag som är en hönsmamma vill gärna gå emellan när det blir för hårt men måste låta bli.....Det är ju så här dom lär sig.

Rastgården är ju som ni har förstått en guldgruva här. Dom tokälskar att vara ute och tar tillvara varje chans dom får. Men denna veckan har dom bara fått vara ute när jag har varit med dom. Oscar leker nämligen ko och äter gräs så man kan tro att jag inte ger honom någon mat. Det har resulterat i att han har kräkts ett par gånger denna veckan innan jag kom på vad problemet var. Så ett extra öga på honom ute alltså. Det är ju bara en fas så gräsätandet kommer att gå över.

Deras vikter är superbra. Helt otroligt bra till och med. Bara Oscar "den lilla kossan" som har spytt lite och då inte gått upp lika mycket som sina syskon. Fast det tar han igen under den kommande veckan. Så här kommer dagens vikter och veckans viktuppgång

Kiara 1330g +175g
Oscar 1276g +100g
Zira 1322g +167g
Simba 1364g +194g
Leo 1400g +230g


Kiara  




Oscar





Zira





Simba





Leo





Hela gänget tillsammans. Överta bilden bara pojkarna










1 kommentar:

  1. Oscars min känner jag igen från den gången han fräste och spottade på mig ;) <3 sötnosen

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck