Sidor

måndag 15 juni 2015

Bygglov

Vi har ju fått bygglov till att bygga altan och nu går det undan. Den är nästan klar nu, några justeringar kvar. Kändes väl lite sisådär att vi hade köpt en paviljong helt i onödan. Förlorade ju lite pengar när vi sålde den...men men...det är ju spill man får räkna med. I och med altanbygget så bestämde jag mig för att bygga en egen utemöbel...typ hörnsoffa. Hade ju planer på att bygga en i den andra lägenheten som vi hade men kom aldrig så långt. Visst är dom här rottingmöblerna snygga...riktigt snygga och jag skulle gärna vilja ha sådana. Men jag vill inte lägga dom pengarna då jag tycker dom kostar för mycket. Dessutom så är ju så att jag älskar att snickra och  bygga...ifall nu någon har missat det :) Och jag tycker det är roligt att ha något som man har byggt själv.

Vi bestämde ju tidigt att lägga nytt trallgolv då det befintliga var/är gammalt och flisor lite här och var...dessutom stora springor. I fredags fick vi hem virket och då Benny jobbade började jag såga ut plankorna. Tänkte spara tid tills han kom så behövde han bara skruva fast allt. Med den här beställningen så visste jag att jag skulle få virke över på varje planka, det var uträknat...och av det skulle här då byggas den där "hörnsoffan" Allt var redan uträknat om hur hög den skulle vara, hur den skulle se ut och så vidare. Dock gjorde jag en "liten" miss. Jag glömde räkna med i höjden hur högt allt skulle vara i slutänden. Så den blev 7cm högre, vilket inte passade. Jag vill ha den högre än vanliga sittmöbler på grund av att jag har så ont och svårt att komma upp, men 7cm blev lite väl bra. Så igår fick jag skruva av några reglar och såga ner det. Kom bara till den mindre bänken....mådde nämligen dåligt redan tidigt på morgonen och det blev bara värre och värre. Ont i magen och frossa. Så vid 11-tiden så fick jag gå och lägga mig....med dubbla täcken, morgonrock och mysbyxor...och ändå frös jag så jag skakade. Och där låg jag däckad resten av dagen. Först under natten som var började jag känna mig bättre och nu är det nästan bra.

Det blir väldigt många bilder idag så jag förstorar dom inte. Vill ni se dom större klickar ni på dom.


3 plankor kvar sen är det klart. (vilket det är nu)




Hörnet där min nya möbel ska vara




Stommarna till soffan är utsågade och ska nu börja skruvas ihop




Båda ramarna är klara




Nästan klart nu




Och här är det klart...fast för högt då. Men det är så det ska se ut, även när det är nersågat 7cm. Ska köpa skumplast som jag ska klä och som ska bli sittdyna, och med en gardin hängandes ner. Bra ställe för förvaring och där även katterna kan ha plats om dom vill.  Bakom som ryggstöd ska det vara en massa kuddar :) Och så ska det byggas ett bord i samma stuk






Katterna får komma med ut nu och gissa om det var efterlängtat. Dom tycker om att vara där vi är.... Kolla Leo som ligger högst upp....dit har han återkommit flera gånger och lagt sig. Obekvämt kan jag tycka...men inte han :) Med på bild också brorsan Oscar...Oscar är den som är mörkare av dom








Sötnosen Leo








Och Oscar....lika söt han






Bröderna bus. Dessa 2 leker mest tillsammans. Och nu ser jag lätt skillnaden på dom när det gäller bilder också.Inte bara det att Leo är ljusare...utan även formen på deras ögon. Leo och Oscar här alltså...och Simba kommer upp efter en stund





Sötnosen Simba som hade besök av sin nya familj i torsdags. Bästa början på sommarlovet tyckte barnen :)





Lika busiga systrar. Zira till vänster och Kiara till höger






Simba smyger sig inpå




Kiara funderar ut nya hyss




Vilka besod i att klättra upp i nätet






Mamma Mini kollar läget





Och mormor Lillan ligger och vilar på behörigt avstånd


2 kommentarer:

  1. Vilka härliga glada bilder!!! Och vilken superfin altan!!! Oj oj oj! Kom hit o bygg, Lotta! Så proffsig du är

    SvaraRadera
  2. super och soffan.. kommer att bli kanon juu

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck