Sidor

onsdag 18 november 2015

Rosor i november

Rosor i november vet jag inte om jag har haft någon gång tidigare. Kommer helt enkelt inte ihåg. Men jag tror inte det. Dom har blommat i stort sett sedan jag planterade dom och jag har inte haft hjärta att klippa ner dom inför vintern. Men idag gjorde jag det. Nu knoppar och blommar bara den ena, den andra har regnet tagit, har inte haft någon chans att torka emellan regnskurarna. Så då klippte jag ner båda och den som fortfarande har knoppar och blommar tog jag in det som jag klippte ner. Sen om det slår ut här inne i värmen har jag ingen aning om...blir väl att dom slokar antar jag. Har också planterat ut lite tulpanlökar. Tänkte inte göra det men då vädret är som det är och lökarna var på rea kunde jag inte låta bli. Så jag har grejat lite i landet idag...den 18 november. Helt otroligt. Har också satt ut ljusslingorna. Man vet ju aldrig när det börjar snöa och det är lättare att få dit dom nu. Även katterna har fått ett ljusnät inne i rastgården. Och det nätet kommer jag låta sitta kvar. Behöver ju inte tända det vår och sommar men nu när det är så mörkt ute så tidigt så vill JAG se katterna när dom är ute...och nu gör jag det.

Rosorna står på bordet och övervakas av Milla & Zira. Fast när Zira såg kamaeran var hon mer intresserad av mig.







Dessa två tjejer är så glada i varandra och det värmer mitt hjärta. Båda behövde en jämngammal kompis och nu har dom det.  Zira delar gärna med sig av sin favoritplats i köksfönstret.










Jag gillar ju att laga mat och jag gillar att prova på nya nya recept. Häromdagen testade jag att göra karamelliserad lök. Supergott. Kommer att göra det fler gånger trots att det tog lite tid. Har även gjort en egen receptbok (fotobok) med recepten som jag lagar ofta. Kan det utantill men i dagsläget när jag glömmer hela tiden brukar jag för säkerhets skull ta fram recepten. Som är utskrivna på vanligt papper, vilket resulterar att jag aldrig hittar just det jag letar efter. Så slut med letandet, alla recept samlade på samma ställe.



Så här  står det i receptet, hämtat hos Kryddburken. Bilderna är mina egna

Karamelliserad lök är inte svår. Skala, dela och skiva två stora gula lök. Ner i en stekpanna med en klick smör och ringla över 2 msk flytande honung. Bryn tills löken mjukat och fått lite färg. Slå på vatten och ”bräsera” löken ca 30 min. Slå på mer vatten efterhand den kokar in. Avsluta med salt och vitpeppar. På det här sättet får du en rejält smakrik, stekt lök som bara smälter i munnen, perfekt tillbehör till husmanskost.


Löken skalad och skivad




Honungen är ringlad över




Nu har allt fått lite färg och mjuknat




Kokar i vatten i ca 30 minuter




Inte mycket kvar när det är klart. Jag hade i 5 mellanstora lökar då jag vet att det krymper

1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck