Sidor

lördag 16 augusti 2014

Rundtur till Torremendo

När vi var i Spanien i maj för att kolla runt lite kom det ju en dag när vi skulle åka hem. John som körde oss körde då en bakväg till Alicante. Vi körde förbi en sjö...eller något liknande som John sa att det tidigare var en by i en dal som var dränkt där för att dom behövde vatten. Detta stället har etsat in sig hos mig och jag har inte kunnat sluta tänka på det. Att googla när jag var hemma i Sverige fanns det ingen möjlighet till, hade ju ingen aning om vad något i den trakten heter.

Ända sedan vi flyttade hit har jag haft lust till att åka och titta på detta stället. Men det är tråkigt att åka själv och Benny fick bli "mitt offer" Och då han körde så kunde jag ju se mycket mer av allt. Han var väl inte så sugen på att köra, för som han sa det var ju en bra bit att åka. Och visste är det långt att åka när man inte känner till stället, men det tog inte så lång tid. Och när jag kom hem nu så har jag googlat och det visade sig att det inte låg mer än 13,7 km från oss. Fast vi körde lite längre för vi körde över till andra sidan av sjön/dammen. Och det var så vackert. Hade jag vetat och googlat innan vi åkte så hade jag vetat lite mer om det och det hade kanske varit mer intressant när man visste historien. Som egentligen inte är så mycket historia men man kanske hade kunnat åka mot Orihuela och kollat där också. Det får bli någon annan gång.

Hur som helst, detta är alltså en damm som byggdes 1980. Kallas även för träsket Pedrera, varför vet jag inte. Dalen som är vattenfylld heter Alcorisa och är fyllt över ett område på 1272 hektar, med en maximal kapacitet på 246 miljoner kubikmeter. Dammen 61 meter hög och 716 meter lång. Och heter Embalse de la Pedrera. Vid vårt första stopp kunde vi se en väg ner i vattnet och en bra bit med vatten så kom en väg igen och ett hus...såg rätt så övergivet ut. Så det finns nog en hel del hus under vatten här iallafall. Nästa gång Benny kommer hem från Norge ska vi köra runt hela dammen. Åka till Vista Bella och kolla lite där...finns även en golfbana :)


Först ser ni en karta över vägen från vi bor till dammen vi var vid





Vyn från vägen ner













Detta fanns lite överallt...tror att det är gurka men är inte säker




Första stället vi stannade på. Och här ser ni vägen jag skrev om och rätt över huset. Som en liten ö









Vägen som visas på bilderna ovanför gissar jag hette A-331 och denna stenen ligger precis vid....så det är väl en minnessten antar jag även om väg A-331 finns kvar







Ser ni pelarna i mitten av bilden på andra sidan dammen. Dit bort var vi, men fick ju så klart köra runt berg och en slingrig väg














Det är förbjudet att bada i dammen. De förser folket med dricksvatten och ger vatten åt grödorna






Detta är andra sidan av bron vi kör över, flera meter djup dal







Något på vägen hem bara. Tror det är granatäppelträd






Här har dom stympat citronträd som växer upp igen och blir som "nya"







2 kommentarer:

  1. Hmm det såg ju lite gurkigt ut men man vet ju aldrig..... Vackert iaf med det jadegröna vattnet...

    SvaraRadera
  2. Så intressant! Är det månntro kalkhaltigt vatten eftersom det är så grönt ... Vackert!

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck