Sidor

söndag 17 augusti 2014

Musik festival

I fredags var det röd dag här i Spanien, mer eller mindre allting var stängt, bara någon enstaka mataffär var öppen. Den röda dagen är en dag dom kallar för Jungfru Marie Himmelsfärd. Och detta var en nationell helgdag. Det är väldigt mycket sådant här. Förutom att det finns nationella helgdagar så finns det både regionala och lokala. Och under dessa veckor som vi har bott här, nu 7 veckor har vi varit med om flera både regionala och lokala dagar. Det kan bli lite irriterande om man planerar att åka någonstans. Siesta har dom oftast mellan 14.00-17.00 En måndag var vi inne i San Pedro, vi skulle skaffa mobilkort. Vi var utanför affären vid 17-tiden och vi väntade och väntade, men inte kom någon och öppnade. Efter 1 timme tröttnade vi. Dagen efter fick vi veta att det var en lokal helgdag. Fast det stod ingenting om det på dörren till affären.

Hur som helst, i fredags var det alltså en röd rad.. Detta visste jag nu då jag har gått med på en sida på FB som har att göra med svenskar i Spanien och där informerade dom detta. Det var ett underbart väder enligt mig....friska vindar och mycket moln. På kvällen åkte vi ner till stranden för att kolla lite. Mycket vågor trodde jag då det blåste så. Väl nere vid stranden var det fest, levande musik, folk som satt och åt på strandrestaurangen, rumpor som skakades och folk som badade. Till och med nere vid stranden skakades det rumpa :) Vi gick längs vattnet, till och med ut i vattnet som var varmt och skönt....skakade rumpa gjorde väl jag också lite, det gick inte att låta bli, man rycktes med helt enkelt. Fast vi var där bara 1 timme och gick.

På väg hem såg vi en massa skyltar här och där om att det var musikfestival här hos oss. Vi åkte inte upp och kollade, orkade helt enkelt inte. Igår när vi åkte upp till gatan, vid Annas bar och där alla restaurangerna är var det avspärrat. Så vi bestämde att vi skulle upp som igår kväll och kolla. Allting började redan vid 14-tiden men att sitta där då kändes inte så lockande då det var varmt. Istället åkte vi upp vid 21.30-tiden. Skakade en hel del rumpa och lyssnade på musik. Så trött i kroppen när vi gick hem vid 02-tiden. Och idag har vi båda varit supertrötta. Vi är för gamla för sådant här ståhej. Denna musikfestivalen är idag också men vi har inga planer på att gå dit. Nästa helg är det inne i själva samhället här och då sticker jag nog dit och tittar. Tycker det händer saker och ting här hela tiden. Några bilder från igår kväll har jag inga, hade varken med mig kamera eller mobil. Men det blir bilder på mina tjejer...och annat


Här finns det några insekter som låter som syrsor. trodde också att det var det. Dom låter jättehögt och ännu högre om det är riktigt varmt ute. En del av dom låter även på natten. Tänkte häromdagen att jag skulle hitta dessa syrsor. Men varje gång jag närmade mig där jag trodde det kom ifrån blev det helt tyst. Men i lördags tog jag på mig glasögonen och tog med mig kameran....tänkte att nu SKA jag hitta den. Jag hade sådan tur för den satt i grannens uttorkade kaktus. Så jag kunde ta en bild. Och efter ett tag började den låta så jag kunde spela in den också. Ser ut som en sto äcklig fluga. Och den heter  Cikada.Helt ofarliga. Något annat som också är helt ofarligt om än megasuperäckligt är dessa kackerlackor. sedan vi flyttade hit har vi nog dödat 4-5 stycken som har varit inomhus. Och katterna har dödat 3 stycket. Dom leker med dom tills dom är döda. Som tur väl är äter dom inte upp dom. Detta är inget jag kan hålla koll på...inte en chans. Kan ju inte vaka dygnet runt med rädsla över att katterna tar kackerlackor. Dom säger att om man vill ha fritt från dessa inomhus ska man inte ha husdjur som katter. Det tycker jag visst man kan ha....det har ju varje gång varit katterna som har visat oss var dom har varit. Förutom en som jag hittade själv häromdagen som satt mellan väggen upp till taket. Denna var inte så där jättestor men iallafall runt 2cm


 Cikada






Kackerlacka





Katter ;)












Filmen med  en Cika


1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck