Sidor

söndag 5 februari 2012

Brittfika!!

Igår så var det alltså Brittfika här hemma hos mig. Vi var inte mer än 6 personer men det funkade ju bra det också. Jag bjöd in flera, altså inte bara mina kattungeköpare, men det var bara kattungeköpare som kom. Det var hur trevligt som helst, jag tror att alla håller med om det. Smörgåstårtan blev lyckad och så även efterrätten. Dock har jag som vanligt ingen koll på hur mycket jag gör och det blev en del över så jag får äta tårta idag också. Men...det kunde ha tagit slut. Efterrätten var smarrig den också :-) Tack till er som ville vara med och tjata katt...och annat. Underbart sätt att träffas på när man har så långt mellan utställningarna :-)

Jag hade planer på att duka fint och så, men det blev inget med det. Jag har ju kvar duk sedan min 50-årsfest så jag tänkte ha haft den på bordet. Men katterna tyckte det var en ny rolig leksak så det funkade alltså inte.  Lägger också ut receptet på tårtan som jag har gjort. Jag har dock inte garnerat det lika fint som där receptet är. Man ska ha stora räkor och det hade inte jag. Och istället för all dillen som är på har jag riven gurka och cocktail-tomater då jag har mycket dill i röran.


Tårtan jag har gjort 2 av

 

Originalbilden



Det här behövs för ca 12-14 bitar:
2 paket Hönökaka (6 skivor)
Fyllning:
2 burkar tonfisk, ca 185 g
2 burkar musslor, ca 225 g
3 hårdkokta hackade ägg
2 dl majonnäs
2 dl lätt creme fraiche
1 1/2 msk chilisås
1 1/2 msk senap
1 tsk salt
finklippt dill
Garnering:
2–3 dl creme fraiche
skalade räkor, så många du har råd till
citron
dill
Gör så här
1. Fukta brödet med lite vatten från en blomspruta. Lägg 2 halvor som en rund botten.
2. Blanda fyllningen av alla ingredienserna. Bred hälften av den på tårtbotten. Täck med 2 skivor.
3. Bred på resten av fyllningen och täck med de 2 sista skivorna.
4. Bred creme fraiche över tårtan och garnera som på bilden eller efter egen fantasi. (På bilden är det 1 kg räkor.)
Tips!
Tårtan kan läggas ihop dagen innan den ska ätas, men garnera den samma dag, som kalaset är. Det är enkelt att göra tårtan hälften så stor som en halvmåne. Minska alltså alla ingredienser till hälften.



















Anngert och Kurt. Lite svårt att hålla i Kurt då han hade många tassar att hålla reda på :-)





Anngert med småtjejerna. Ett bra sätt att se hur stora dom egentligen är :-)

3 kommentarer:

  1. Det verkar som hade ni hade det trevligt. Roligt med lite bilder. Smörgåstårtan ser väldigt god ut. Det är härligt när man kan träffas så där och prata katt. Ha det bra. Kram Kerstin

    SvaraRadera
  2. Vilken himla trevlig idé!! Det där tror jag att jag ska ta efter till sommaren. Smörgåstårtan ser riktigt mumsig ut och det bästa av allt är att man inte blandat i en massa leverpastej, skinka osv bland skaldjuren! Ha det fint, vi ses i maj om inte annat ;D

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck