Sidor

torsdag 15 maj 2014

Blommor, frukt, grönsaker

Allt jag såg fick mig till att bara gapa. Såg frukter jag aldrig har sett tidigare och har även plockat och smakat sådant jag aldrig gjort tidigare. Som ni vet är jag galen i blommor och här finns så mycket fint precis överallt. Mina promenader som jag tog på 1-2 timmar gick väldigt fort. Det fanns ju så mycket fint att titta på. Det blev många promenader varje dag, ville ju bara ut och titta :)  Var i ett trädgårdscenter också och där hittade vi flera växter, både blommor och frukter som vi kommer att köpa och plantera.



En morgon när jag var ute såg jag dessa växa på ett träd. Kände på dom och dom var stenhårda. Tittade ner i backen och såg då att där var sådant som trillat ner, massor av det. Nötter. Dog med det "hem" och hittade en hammare som jag fick använda för att få upp skalet. Smakade och det visade sig vara mandel :) Häftigt.





Visste först inte vad detta var. Jag gissade på papaya för det såg ut så och när jag frågade Pirjo så visade det sig att jag hade rätt. Dessa växte i en trädgård så dom kunde jag inte plocka




Apelsiner. Jodå, jag plockade en :)




Var på en stor marknad som hålls varje söndag och som heter Lemon Tree Garden. Köpte 1kg körsbär (man kunde inte köpa mindre) vindruvor och det gula till höger. Var en frukt som jag aldrig smakat tidigare och som var lite segt i skalet så man fick dra bort det. Har nu googlat på det och dom heter nispero på spanska och på en del andra språk för japansk mispel. Ser ut lite som en aprikos och smakar nästan samma, fast ändå godare....lite sötare i smaken. För allt på bilden betalade jag 35 kronor






Mullbär. Jag älskar mullbär men tyvärr finns dom bara torkade i Sverige. Kommer ihåg att jag åt dom i Croatien när vi var där. I Spanien växer dom utmed vägarna som alleér typ. Finns både vita och mörka. Dom mörka tycker jag är godare.







En del av växterna i handelsträdgården






doftrankan växte som häckar på en del ställen :)




Bilder tagna på blommor i olika trädgårdar














Dessa lilafärgade blommor växer på stora träd. Så snygga är dom och man ser det lila från långt håll. Hade kunnat tänka mig dessa i trädgården men fick veta att dom blommorna är jätteklibbiga och fastnar överallt. Så dom kommer jag att njuta av på håll
















Vid havet var vi också en sväng













1 kommentar:

  1. Härliga bilder!!! Så vackert! Blir så ressugen ...

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck