Sidor

lördag 16 juni 2018

Växthuset

Detta året verkar inte alls vara något bra år för grödorna. Inga tomater och ingen gurka. Visste, det finns. Men allting är precis på gång. Och jag känner mig lite besviken. Fram tills att jag kollade förra året i bloggen. Alltså, jag vet inte alls var jag är i mitt tankesätt. För förra året i  juni var det  inte så mycket större än vad det är nu. Tomaterna kom ju inte igång att bli mogna förrän i mitten av augusti, likaså gurkorna. Inget av det var längre kommet än vad det är nu. Så jag blev glad igen. Men jag har fått möblera om lite.

Plantorna med tomat och gurka som jag bestämde skulle vara på altanen detta året har jag placerat ute i rastgården. Det har ju varit alldeles för varmt om dagarna med upp till 30-35 grader. Och med ingen chans att öppna upp kände jag att det var bara att flytta dom. Blir det något så blir det. Ville ju inte ha dom i växthuset. För även om det gav bra skörd förra året blev alla blad helt sönderbrända. Och hade dom varit där ute detta året så tror jag faktiskt inte att det hade blivit något av det alls, även om jag vattnar. Med ofattbara 45-50 grader har jag sprayat växterna 3 gånger om dagen och fått vattna rejält varje morgon. Dessutom har en fläkt varit på om dagarna. Och så har jag fyllt ett par byttor med vatten som drar åt sig värmen och luften inte blir lika torr. Första sådda omgången med lök och sallad är redan slut, till och med slängde det sista av salladen i förrgår. Planterade om tomatplantorna som jag har satt själv och ut med dom i växthuset. Har liksom inte plats någon annanstans.

Jag har inte alls haft samma glädje med växthuset denna våren. Allting har ju liksom exploderat. Har ju planterat potatis också....nä, inte inne i växthuset.....och av dessa 3 år som jag nu har planterat är det förta gången det har kommit blommor. Frågan återstår, finns där någon potatis att skörda nästa vecka? Återstår att se. Något som jag iallafall är extra extra glad över är att se hur vindruvorna växer. Och jag har faktiskt förhoppningar om att dom kommer att bli  mogna och inte trilla av rätt som det är. Och så mina mullbär. Inga blommor på dom än, men tror att det kanske kommer nästa år. Stora har dom iallafall blivit.
I mitten av augusti förra året såg det ut så här



I mitten av juni förra året såg vindruvorna ut så här

 



Idag ser dom ut så här







Försöker mig på majs, om det blir något vet jag inte.





Gurkor i denna storleken finns det massor av






Röd paprika





Gul paprika





2 olika sorters chilli den ena röd och stark och den andra jalapenos






Mina mullbär har växt till sig bra. Förutom dessa så finns det 4 plantor till och 2 nere i backen






Aprikoser har jag för mig att detta är. Finns några som har utvecklats så pass mycket




1 päron, men bara ett





Vinbären börjar ändra färg lite här och var





Tomaterna har faktiskt börjat komma







Mitt i allt ska jag givetvis skriva lite om bebisarna som äter och sover...och växer. Dom har fina runda magar. Och jag skulle ha gått på min känsla från första början om att Sally är en tjej och inte har bytt kön. Idag sågs det tydligt.
Deras vikter idag är
Tim 177g +24g
Smilla 173g +25g
Kian 167g +18g
Sally 164g +15g
Dino 179g +25g
Leo 172g +18g
Det verkar som att Sarah har grädde blandat i sin mjölk. Kollade för skojs skull Eros vikt när han var 4 dagar och han vägde då 174g. Vet inget om Sarahs vikt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck