Sidor

fredag 17 oktober 2014

Höst med frost och kyla

Det är ju så det är i Sverige nu. Men inte här. (just nu +15 hos oss och +5 i Skeppshult) Fortfarande är det så att jag ser mer och mer saker som jag inte har sett innan. Och fortfarande är det lika spännande att se sig omkring och få vara med om allt detta fantastiska som naturen har att dela med sig. Jag kan helt enkelt inte fatta att det är i mitten av oktober och att det finns så mycket grönska och blommor.

En av det nya som jag såg igår var att doftrankan som växer som häckar här har fått några slags frukter. Absolut inget ätbart, för som alla vet är ju den blomman giftig som bara den. Men det var inget som hindrade mig från att ta med mig en för att kolla innehållet. Att skära itu frukten var lite slitsamt då den var hård, och den luktade väldigt illa. Men inuti fanns frön...som inte alls var klara än. Efter att jag googlade på den fick jag veta att det tar jättelång tid innan själva frukten är klar och då är skalet hårt och brunt. Inuti finns då frön som typ har en fjäder på toppen, och något som liknar en pinne skjuter upp och delar på skalet. Hittade uppe på muren även ett av dessa skal. Som ni kan se på bilden av det skalet så blir den ganska så stor. Häftigt. Inget som jag kommer att försöka plantera för alla plantor är ju så billiga här. Och jag orkar heller inte vänta på att fröna ska mogna. Och jo, efter googlande såg jag att det blir frukter på blomman även i Sverige.







Bilden nedanför lånad





Anngert undrade om vi kunde ta en promenad upp till gamla Campverde. Liten bit att gå men som jag har skrivit innan när jag och Benny gick där så går det fort då det finns massor av vackert att se på. Och med kameran blev det många bilder på olika trädgårdar och allt som fanns där. Som sagt, här blommar det för fullt fortfarande och solen ligger på skönt








I en av trädgårdarna fanns det otroligt mycket figurer. I min smak lite för mycket. Fast ändå på något sätt vackert och roligt att gå och kika på.







Och i trädgården hos brevid så det ut så här.....Något som jag gillar mycket bättre







Kaktusar börjar blomma lite här och var och så även yuccapalmerna









Ni som var med i bloggen när vi var i Spanien i maj kommer kanske ihåg att vi såg en trädgård där det växte papaya på träden.....såg ut så här då....






Vi gick förbi här och allt var så otroligt vackert. Denna gången så var ägaren där och vattnade och jag frågade om vi fick gå in i hans enormt fina trädgård och ta bilder. Var inga problem, farbrorn var otroligt snäll och berätta en massa om sin trädgård där han har bott och odlat i över 25 år. Inte ett ord kunde han engelska men jag förstod det mesta han sa....förstår mer än jag kan prata. 
Här fanns nu en ny omgång med papaya, fortfarande små. Och bananträd...med bananer i. Och en massa annat vackert att vila ögonen på. Vid sidan av huset hade han även massor av fåglar, han födde upp och sålde. Och jag blev så glad när jag såg trädet där det växte cherimoya. Dock var inte dom mogna än. Han bjöd oss på egenodlade bananer som var gula och fina och otroligt goda....fick även med en från trädet som var grön. Han sa att jag skulle låta den ligga på bänken i 4-5 dagar så skule den mogna så man kunde äta den. Tänkte ta en bild på den nu på mogonen men det gick inte.....den var redan gul :)


Papayaträd








Cherimoyaträd






En frukt som han sa namnet på men som jag inte kommer ihåg. Lite luddig var den, luktade inget speciellt.






Och här hade han megastora apelsiner






Eller vad sägs om att kunna odla kiwi






Bananträd...helt mäktigt





Aubergine.....fick vi också med oss 2 hem. Denna sorten heter graffiti






2 små hundar hade han också, här är en av dom





Inne i gamla Campoverde centrum satt det gott med lite fika




I förrgår eftermiddag var vi och matade katterna. Anngert tog denna bilden. Och som ni ser.....Jag fryser...och även Jenny. Trots att det egentligen var varmt och skönt...Men jag är väl bortskämd med betydligt varmare dagar. Det var runt +24 här










2 kommentarer:

  1. Intressant som vanligt. Det är allt en väldig skillnad på Sverige och Spanien. Det är inte utan att det kliar i res tarmen.
    Taito

    SvaraRadera
  2. Så roligt att läsa! Upplever allt tillsammans med dig när du berättar! Kram! / lenajg

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck