Sidor

måndag 31 juli 2017

Lilla Freya

Så har Zira förlorat ännu en bebis. Freya gick bort igår eftermiddag. Och luften gick bara ur mig. Tidigare under dagen hade jag fått veta att brorsan Nenad hade fått åka in akut igen. Han får det ena efter det andra efter sin cellgiftsbehandling och jag tycker så synd om honom då han dom senaste veckorna har bott på sjukhuset efter diverse infektioner. Han är ju så känslig mot allt nu. Men han fick ju den sista behandlingen för lite över en vecka sedan och det är efter en sådan som han har blivit så dålig då dom har ökat doserna dom senaste 3 gångerna.

Nu när Zira bara har 6 bebisar kvar som trots nysningar är väldigt pigga och aktiva kände jag att jag under natten som var skulle sova. Jag behövde verkligen få göra det. Phoebes bebisar klarar sig i 5 timmar efter kvällsmålet. Var och en av dom får i sig en halv flaska mjölk, cirka 0,75dl. När det är mörkt och tyst då sover alla och dom gör ju det också. Har försökt mata dom var 4:de timme men dom är inte hungriga då, bara trötta. Dom sov så gott i morse också när jag gick upp så jag kunde göra ersättningen i lugn och ro. När jag väl var klar så hade Stefan och Elena vaknat och ville ha mat omedelbart bums. Båda två var på väg ut till mig över deras hinder. Snart kommer dom att klara det. Igår eftermiddag visade ju alla att dom minsann kunde klättra i den lilla klösen.

Det blir svårare nu att mata dom. Dom är ju så stora och dom har så bråttom att ta flaskan. Stefan ska ju krångla emellanåt, han är så hungrig och får inte till nappen rätt på tungan med en gång. Och gissa om han blir arg. Så med honom får jag trixa lite. Men när han väl får tag i den så vägrar han släppa taget. Elena är också lite så, men inte lika länge. Sen har vi ju Damon. Han vet minsann bästa knepet för att få i sig  mat med en gång. Likaså Katherine. Men hon äter så extremt fort så jag måste ta ut nappen efter bara några sekunder så hon inte sätter i halsen. Och så får jag göra flera gånger innan hon kommer till ro och har fått i sig lite och inte har sådan panik över att mjölken tar slut innan hon är mätt. Alla 4:a är sådana extrema spinnmaskiner. Och jag vill nog påstår att alla har fått sin pappas sätt. Så otroligt sociala. Efter maten får ju alla gos. Då ligger dom och spinner så jättehögt, ligger och vrider sig och njuter. Och givetvis sitter jag så med dom en bra stund, kan bara inte förmå mig att lägga ner dom i bolådan igen. Men måste ju till slut.

Vägningen av Ziras bebisar i morse var väldigt nervöst. Vad skulle vågen visa? Vet ju att Zira ligger hos dom ofta. Men hon låter ju dom också sova ifred och ibland går det några timmar innan dom ger ljud ifrån sig för att dom är hungriga. Eller för den delen kissiga. Och jag vet vilket av det som är vilket. När dom är hungriga kryper dom på varandra och letar i varandra efter tutte innan Zira har lagt sig till ro. Är dom kissnödiga piper dom och går bort mot det ena hörnet. Det var inte lika blött i bolådan i morse som det har varit dom senaste dagarna, eller ja!! Sedan dom föddes, dom var ju bara 1 vecka igår. Och så var det dax för vikterna

Niklaus 226g +11g
Hayley 230g +35g
Elijah 222g +16g
Marcellus 244g +3g
Joshua 217g +37g
Rebekah 183g -4g
Att Rebekah har gått ner 4g är jag inte orolig över. För så kan det vara någon dag. Har försökt mata henne efter vägningen men hon ville inte ha. Likaså att Marcellus bara har gått upp med 3g är heller inget som jag oroar mig för. Nu sover alla. Och vet ni vad? Jag ska också gå och lägga mig en stund.





2 kommentarer:

  1. Så sorgligt med Freya. Hoppas att de andra blir friska från sina nysningar och växer till sig och blir stora och runda. Kram

    SvaraRadera
  2. Beklagar lilla Freya! vila i frid lilla vän! ❤

    Hoppas nu verkligen att resten tar sig igenom detta. Zira är en duktig och van mamma, stödmata lite extra men se till att du får vila också. Sov på natten och stödmata mer på dagen, så gjorde jag. Ända sättet att orka. Kram vännen <3

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck