Sidor

måndag 16 januari 2017

Dags att banta

Jaha, då är det dax att göra något åt vikten! Vill jag det? Nä, egentligen inte, mat är gott, och det finns ju så mycket som är gott. Inte blir det bättre av att jag gillar att laga mat. Men med julens alla godsaker, för övrig alla andra dagars godsaker kände jag redan för ett tag sen att även mina stora linnen började bli snäva. När tuttarna börjar ömma, ja, då är det verkligen dax. Gjorde ett halvhjärtat försök i höstas, halvhjärtat menar jag bara i 3 dagar. Kände att näääää, jag vill inte gå miste om allt gott, jag lever bara en gång, blablaba!!! Men så i fredags bestämde jag mig att återigen ta ett tag i det här med vikt. Så nu kommer ni att trakasseras med min vikt framöver ett tag. Att jag skriver ner det här i bloggen och låter er läsa/följa beror mest på att jag själv blir mer taggad, känner att jag inte typ kan svika då. Men sen är det ju också så att när jag väl har bestämt mig för något, alltså på riktigt så genomför jag det. Jag har även öppnat sidan med min viktresa från förra gången, klicka HÄR om du är intresserad av hur det gick.

I fredags när jag ställde mig på vågen visade den nästan lika mycket som när jag bestämde mig förra gången, endast 1.1kg  mindre nu. Då, för 6 år sen när jag började så blandade jag lite olika metoder vilket passade mig. Jag åt inte bröd, pasta, ris potatis och en del annat. Absolut ingen godis och en massa dricka som sprite. Nu när jag bestämde mig gick jag med i viktklubben och tänkte köra med 5:2 metoden. Till en början iallafall. Får se hur det passar mig. Det jobbigaste med denna metoden är att väga all maten. VÄGA!! 100g av det ena och 50g av det andra. Hallå eller, jag kommer ju att svälta. Men gissa om jag bedrog mig, orkar oftast inte ens äta upp det som finns på fatet. Men gör det för att jag måste få i mig deras rekommendation, ligger ändå lite under. Jag är så otroligt tacksam över att jag älskar grönsaker av alla de slag, både frysta och färska, likaså frukt. Så av den anledningen är det inte jobbigt. Åt frukost för en stund sedan och blev så mätt så jag fick hicka. Det ser inte så mycket ut, men testa att lägga upp på ett fat......Du kommer att bli förvånad

Frukost (sammanlagt  61 kcal)
40g isbergssallad (6 kcal)
30g röd paprika  (8 kcal)
53g tomat (delade en därav vikten)  (12 kcal)
43g aubergine  (3 mindre skivor som jag stekte  med svartpeppar på)  (11 kcal)
100g blomkål  (24 kcal)
2 muggar kaffe  (0 kcal)
1 glas vatten  (0 kcal)

Just idag har jag det som kallas för fastedag och ska inte ha i mig mer än 500 kalorier. Har alltså 2 sådana dagar i veckan (fredagar & måndagar blev mina dagar) dom andra dagarna ska jag få i mig 1500 kalorier. Kommer bli proffs på det här med kcal 😜
Hur som helst, i fredags morse vägde jag 96,4 kg
Idag (imorse) väger jag 93 kg

Blir inga bilder eller så på maten jag äter. Är kass på att lägga upp snyggt på fat så att det ser läskande ut.

2 kommentarer:

  1. Åh, borde också ta tag i min vikt... Men som du säger - mat är ju så gott! Ska försöka ta tag i mig själv, behöver det för att bli piggare. Kämpa på!

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck