Sidor

fredag 1 maj 2015

Rastgården klar

Förra fredagen var jag uppe hos Andreassons och beställde virke. Bad dom köra hem det och det skulle väl troligtvis komma på måndagen. Men nu känner dom mig rätt så väl där och vet att vänta inte är något jag gillar. Så dom kom hem med virket redan samma eftermiddag.  Efter att jag hade beställt virket åkte jag vidare till Lantmännen i Reftele och köpte nät. På väg hem fick jag en impuls och åkte inom Tools....en ny såg åkte med hem. Behövde jag ju för att kunna såga ut allt som jag skulle ha. Och sedan var det bara att sätta igång.

Jag ville ha något slags insynsskydd ut mot parkeringen. Att köpa färdiga sektioner gick inte för dom var inte tillräckligt höga. Andreassons  har ju små brädor mellan allt virket. Bad om att få köpa det men dom blev bara glada ifall dom blev av med det. Så jag har hämtat i 2 omgångar. Och snickrade ihop egna 3 sektioner. Ville ha lite mellanrum och så blev det. Efter att dom var klara var det bara att börja såga ut alla reglar och bygga sektion för sektion. Sektionerna byggdes vart efter att dom hamnade i backen. För det lutar rätt så bra och jag ville ha allt i samma höjd.  Benny hjälpte till att gräva och att få dit sektionerna för dom är lite för tunga för mig att jobba med själv när dom var klara. När allt var klart blev det lite rabatter och plantering av buskar och blommor. Lite finjustering kvar. Det ska upp typ en bredare hylla över sektionerna med insynsskyddet. Det för att katterna inte ska kunna klättra vidare ända upp, det blir liksom ett stopp. Och så har jag beställt ett katthus som kommer nästa vecka. Nu så väntar vi på att det nysatta gräset växer och att allt planterat tar sig. För den som undrar så är rastgården 18 kvadrat och höjden är 220cm. Varje sektion är 105cm bred. Dessutom så har katterna även tillgång till altanen som är 12 kvadrat...Tror minsann att det räcker till dom. Kostnaden för virket (som jag tog för mycket av) blev 2100:- Och nätet kostade 950:- Köpte 2 rullar med 25 meter, och av den andra rullen är det 19 meter kvar.



Så här såg det alltså ut innan
 



 
 
 
 
Virket på plats och så även den nya sågen


 
 
 
Första 2 sektionerna uppe


 
 
 
 
Och så kom äntligen dörren upp också



 
 
 
Första rabatten klar utmed parkeringen

 
 
 
Givetvis ska det vara en innanför också








 
 
 
Jag kan lova att katterna redan gillar läget. Trots att jag precis hade vattnat då jag även har sått gräs










Katthuset som är beställt

3 kommentarer:

  1. Så snyggt det blev. Det där katthuset köpte vi till Tristan när han inte längre vågade gå in för Trond. Roy isolerade det med 0,5mm (fan har glömt vad det heter, är vitt) :( :( Nu blev jag ledsen :(

    SvaraRadera
  2. Åhh så fint du gjort igen åt dina katter, har ett sådant hus åt mina två och den ena fullkomligt älskar detta hus :)

    Hälsningar
    Petra Jokkmokk :)

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck