Sidor

måndag 10 augusti 2015

Äntligen hemma

Ja, det är liksom så det känns...ÄNTLIGEN . Ordningen är återställd. Nu finns det bara ett par spår här och där som skvallrar om att vi bodde i Spanien. Bland annat mina bokstäver med "Casa Tawallis" Dom gillade jag ju så dom tog jag med mig och nu så sitter även dom uppe på väggen, har satt dom på panelen. Panelen som jag målade förra veckan. Och igår så sågade jag till panelen till den andra sidan och målade den också. Ska dit ett fönster men jag vill inte ha nya utan begagnade som ser lite äldre ut och som jag kan måla. Så tillsvidare har jag kommit på en annan lösning som duger alldeles utmärkt...genomskinlig vaxduk, det håller bra. Blir med all säkerhet likadan vaxduk på sidan där det finns nät så det inte snöar in i vinter.

För ett par veckor sedan så beställde jag garderober från Ikea. Så nu är jag nöjd när jag får ha ordning på alla kläder och annat som ska in i garderober. Man måste ju hitta på lösningar så att man får plats med det man har. Den ena sänghalvan som var där är ju borta, sålde den dubbelsängen som jag köpte i väntan på vår från Spanien. Har inget gästrum så behöver inga extra sängar. Och i fredags....ÄNTLIGEN kom vår nya soffa. Det var inget lätt val kan jag lova. Men det slutade med att vi köpte en likadan som den som vi hade innan vi flyttade. Den är stor och rymlig och skönt att sitta/ligga i. Soffan som jag hade fått vid flytten hit har jag skänkt bort.

Så nu finns det inte så mycket kvar att fixa med här hemma. Senare i höst ska vi lägga golv i sovrummet. Det kommer vi att spara mycket på framöver när det gäller el för i och med golvet så kommer det inte att vara så dragigt. Känner stor skillnad i köket och sovrummet. Slipper frysa om fötterna. Ett nytt kylskåp är prio ett  nu. Det vi har är gammalt och lagat flera gånger. Men hyresvärden har sagt att så länge den fungerar så kommer han inte att byta den. Så vi gör det själva. Även på det kommer vi att spara in på elen....gamla kylskåp drar mycket....dessutom låter den som ett tröskverk...blir galen. Men tro nu inte att jag är sysslolös bara för att det mesta är klart nu. Noop...här är  fullt upp och fullbokat flera helger framöver.

Denna veckan är det mycket med Lillan & Zira som ska på utställning i Halmstad den kommande helgen. Måste sy ett buskynke till Zira och det gör jag väl idag. Ska då samtidigt passa på att sy 4 puffar som jag har på beställning så dom kommer iväg någon gång. Dom ska ju denna veckan "bada" varje dag också och med bada menar jag genomdränkta frottéhanddukar som jag tar och går igenom pälsen med. Kan ju inte preppa Lillans päls då hon inte tål medlet och spyr av det. Och jag kommer inte att ta det på Zira heller. Hon är så liten än och jag tycker inte att det behövs.



Jodå, visst gillar jag vår nya soffa....Är så glad att vi valde den igen. Och även tjejerna gillar den :)




Garderoben med garderober i :) Det blev för virrigt att bara ha hyllor där allt möjligt samlades






Sist byggda panelväggen, Vindruverankan växer vidare under taket




Och druvor finns det med massor av klasar





Inte så stora än, men jag hoppas det växer och hinner mogna




Även plantan med jalapeno växer. Här finns lite av dom och det kommer nog massor för det finns många blommor. Kommer dock inte ihåg om jag köpte röd eller grön
 





Tomater i flera storlekar då det är olika sorter





Denna är lite mindre och den har vi redan plockat av.





Mina fina pelargoner. Brukar inte köpa för jag dom brukar inte gilla mig. Men årets 3 inköpta har jag lyckats med trots allt.






Mina bokstäver sitter på plats





Utsidan av panelen. Tyvärr tog virket slut...glömde nämligen räkna med utsidan. Får ta det en annan dag.





Fina Mini trivs ute i rastgården och trivs med att klättra runt i dom olika hyllorna






Humlen växer helt enormt bra. Iallafall den till höger. Den till vänster växer också men inte lika bra....blir kanske bättre till nästa år när den har grott in sig riktigt







Lika mycket på insidan inne i rastgården



Stuprör och ränna äntligen på plats. Nu letar jag efter en tunna så jag kan få regnvatten





Staketet har jag målat klart nu





Och även ingången till mig. Väntar in ny färg för jag ska måla hos mamma också





Mina hibiskusbuskar har fått knoppar





Fröna med tagetes som jag planterade har tagit sig. Meningen var/är att det ska planteras utanför rastgården. Håller ju andra katter borta....men jag har inte kommit så långt än och dom kommer nog inte i jorden heller.






1 kommentar:

  1. så snyggt det blev Lotta och pricken över i är Casa Tawallis med hylla och blommor

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck