Sidor

tisdag 22 juli 2014

Mar Menor och lerbad

Idag har vi varit och testat ett nytt ställe att bada på. Det är ett ställer som är känt både för att vattnet är så bra och för sitt lerbad. Att vi hamnade just där beror på att vi var i San Pedro först och letade efter min plånbok och detta låg närmare än där vi brukar vara. Badstället heter Mar Menor och lerbadet heter Lo Pagan. Själva badstället/stranden tycker jag inte var någon hit. Det var väldigt skitigt och långgrund, kom aldrig mer än till knäna för jag orkade inte gå längre ut. Och bara delar var av strand, resten var typ något gräs. Havet här var betydligt saltare än där vi har varit, varför vet jag inte. Och så varmt, fanns ju inte en chans att svalka av sig. Men helt perfekt för ungarna att bada.

Härvid ligger också ett känt lerbad. Det var en liten bit att gå på stranden men jag fick iallafall med mig Benny så vi gick dit. Stor miss. Ju längre bortåt vi kom ju stenigare blev det. Och jag tog på mig lera, men bara på benen för att jag ville känna efter hur det var. Att gå ner i vattnet där var väldigt söligt, och som sagt, badskor är ett måste. Själva leran var helt svart, det var typ att ta målarfärg på benen när leran kom dit. Och meningen är ju att leran ska torka men jag tvättade av mig den med en gång. Ska åka dit en annan gång då vi är själva...och jag har badskor. Lerbadet ska vara väldigt nyttiga pga den höga mineralhalten. I leran finns bl a kalium, kalcium, magnesium, fluor, pi, klor och svavel men det är inte farligt att andas för mängderna är ändå små.
Dessa lerbad kan hjälpa mot astma, allergi, eksem, rheuma, muskelverk osv Ska verkligen testa lera på hela kroppen sen.
Om du googlar på Lo Pagán Mar Menor så ser du massor av bilder av lerbadande människor och hur det ser ut där.

Här gick vi idag. Vid bryggan var det fullt med folk och strax nedanför var jag. Jag LOVAR att sätta ut en bild när jag har lera på mig :)






Dessa bilder har Michaela tagit









1 kommentar:

Här kan du lämna dina tassavtryck