Sidor

torsdag 29 mars 2018

Veterinären här

Idag har vi haft besök av veterinären. Tussen och Sarah blev vaccinerade. Sarah behöver egentligen inte vaccineras förrän i mitten av maj. Men efter den jobbiga sommaren med alla kattungarna som blev så sjuka rekommenderade Ulrika att vaccinera innan planerad parning med nästa hona, vilket ju är Sarah. Detta gör att hennes ungar blir mer skyddade. Men å andra sidan. Det som hände i somras var första gången för mig sedan jag startade min uppfödning. Allting har gått smärtfritt, inga sjuka ungar och så vidare. Jag kan faktiskt fortfarande känna av det av och till...inga mer bebisar. I vanlig ordning så gjorde hon en snabb besiktning och allting var bra. Känns så otroligt bra att hon kommer hit. Och idag blev det lite extra kul då hon gillade det som jag syr och beställde en tröja till en av sina pojkar som fyller år. Kul!!

Jag har i över 1 veckas tid klippt Tussen. Först har jag tagit med saxen. Att ta med en rakapparat fanns inte en chans med all den päls som han har. Veterinären har ingen tid att komma och raka honom och jag tänkte att jag gör det väl själv då. Det har funkar hur bra som helst. Dock funkade inte apparaten som jag har här hemma på honom, så jag köpte en som är speciellt för djur. Jag rakar lite på Tussen varje dag, för att jämna ut. Men bara under den tiden som han själv vill, vill ju inte tvinga honom och stressa honom på något sätt. Vi har ju liksom tid. Dom 2 första gångerna tyckte han det var lite jobbigt med ljudet. Den 3:dje gången när han hoppade upp på bordet och såg apparaten hoppade han ner tvärt för att smita iväg. Men nu så lägger han sig ner till och med och njuter. Men, bara 10-15 minuter åt gången. Jag är ju så seg också, tar det nog alldeles för lugnt. Men vill inte att det ska dra och göra ont för han har verkligen tjock päls. Efter att jag har fått bort det mesta av hans päls känner jag att jag mår lite bättre. Men det är nog bara inbillning. Vet ju inte om det är själva pälsen som jag reagerar mot. Men jag är ganska så säker på att det är Tussen iallafall. För när jag håller på att klippa honom och raka honom så blir jag väldigt täppt i näsan och får lite svårt att andas. Men bara när jag håller på så med pälsen. Inte när han lägger sig hos mig för att kela....inte nu. Så han lär bli en korthårigt långhår här i fortsättningen om jag ska klara av att få ha honom kvar här hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck