Sidor

lördag 17 mars 2018

Nytt rum

Jag har funderat länge på att göra något med den stora garderoben som jag har. En garderob som typ är ett mindre rum. När jag flyttade hit så var det ju bara en "äkta" garderob där och så en lång hylla och en stång under så man kunder hänga kläder. Det var så länge och under en tid hade jag en säng där. En lite större enkelsäng så när man gick in där var allting, precis allting i vägen. Sängen blev en avlasningsplats för det mesta, fanns inte ens plats för att en gäst kunde sova över.

Efter nästan 1 år fick jag nog och kastade sängen på tippen. 2 garderober beställdes från Ikea och monterades inne i den stora garderoben. Det blev trång...jättetrångt. Men det gick, och nu fanns det iallafall förvaringsplats...inte bara för kläder. I november förra året så fick jag till en liten syhörna där inne också. Men under alla dessa r sedan jag flyttade hit har jag alltså haft planer på att göra något. Syhörnan började kännas för liten. Behövde ett ställe där jag kunde ha en säng. Ingen sån där stor, utan en gästsäng som man kan vika ihop när ingen sover där. Behöver ju en säng när jag har Levi här. Att han ska sova hos mig under nätterna är katastrof då han snurra runt hela tiden och jag under varje natt får en del smällar av honom. Trots att sängen jag har en är kingsize så är han överallt i den.

Och nu var det alltså dax för en förändring. Tyvärr hjälper det inte att fixa allt bara med tanken. I lördags så tömdes hyllorna i sovrummet och allt hamnade i sängen. Det var liksom ett måste att få i ordning just dom hyllorna som jag ville behålla, få dom på plats och få tillbaka det som skulle dit. Hade gärna kastat dom 2 som blev kvar men jag behöver förvaringen. Dom flesta sovrum har ju faktiskt sina garderober där men det hade alltså inte jag. Och jag vet i ärlighetens namn inte varför dom inte monterades dit med en gång. Gillade utrymmet får jag väl skylla på. Även om det mesta kom på plats så var det fortfarande kaos där och mitt i allt så fick jag hit Levi. Och då kan man inte göra något. Sen söndag eftermiddag när han hämtades kunde jag fortsätta. Fick hjälp av Benny som monterade ner en av garderoberna och sen monterade ihop den i sovrummet igen. Jobbigt som sjutton. Så den andra garderoben drog han ut...gissa om det var tajt? För det gick inte att flytta sybordet som hade massor av saker på sig. För den delen, nu var sängen återigen full, överfull med allt som var i garderoberna och på dom. Och återigen så var det ett moment som jag var tvungen att bli klar med så jag kunde få väck allt från sängen. Så det blev sent innan jag kunde lägga huvudet på kudden. Var så trött så det snurrade i huvudet.

Under måndagen så tömde jag allting som var kvar där inne i rummet. Men nu visste jag ju att jag inte kunde få tillbaka allt samma dag så allting placerades så det inte var i vägen. Sen var det bara att börja spackla igen hål, vänta på att det ska torka och slipa ner allt med sandpapper. När allt det var klart målade jag taket och listerna som inte såg så fräscha ut. Återigen vänta på att allt ska torka. Och sen dax att börja tapetsera. I torsdags kväll blev jag klar med allt det och hyllor kom på plats så jag kunde börja bära in allt igen. Hur jag skulle ha allt visste jag inte. Meningen var en plats för sybordet och sängen. Under tiden som jag höll på där inne så växte det fram massor av idéer på hur jag skulle vilja göra. Frågan var bara om det var några bra idéer. Får ju för mig en massa skit emellanåt.

Gästsängen inköptes i torsdags och så lite korgar. Kanonbra att dom firar med extrapriser på Jysk, finns ju en hel del fina saker där. Sovrummet är nu mer i normal storlek. Ovant med garderob där men man vänjer sig fort. Blev nöjd iallafall. Den stora garderoben blev ett syrum/datarum/gästrum. Det gäller att använda sig av dom ytor  som man har. Sängen är ju inte hög och kommer som sagt att vara vikt i ett hörn när den inte används. Och jag fick dit min stationära dator där jag har allting gällande grafik och en massa annat som jag har glömt. Jag har lite småplock kvar men måste vila nu. Orkar inte lika mycket som förr, nu för tiden tar ju allting så lång tid att göra.


När jag flyttade hit så det ut så här. Hade fortfarande inte fått mina lådor från Spanien




Från början när garderoberna kom på plats.




Sen blev det ju en syhörna




Och garderoberna flyttades in så långt det gick




Har inte gjort som jag brukar med att ta bilder på allt som jag gör under tidens gång. Utan här ser ni resultatet av hur det ser ut nu när det är klart.


Även denna gången valde jag en tapet som är glittrig. Ville ha något som var ljust då det inte finns fönster i rummet. Färgen går åt en ljust grönaktig färg. Att jag valde med glitter är för att jag tycker det ger en härlig effekt. Och inte alls störande som kanske en del skulle tycka. Svårt att fånga upp på bild






Detta var ju syhörnan tidigare och mer plats än just detta var det inte





Min nya syhörna. Med massor av plats. Blev väldigt tomt på tygerna nu






Som ni ser fick jag dit min dator också. Väldigt smidigt vill jag lova. Gästsängen ihopvikt vid höger sida.




Tillbaka till tidigare syhörnan och som ni ser är det stort och luftigt, massor med yta kvar. En del småplock kvar och saker som ska upp på vinden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck