Sidor

torsdag 11 januari 2018

Flera huvtröjor

Sedan mitten av december har jag inte sytt så mycket. Inte för att jag har tappat lusten, men jag har inte tyg för det som jag vill sy. Och det jag har tyg för har jag inte mönster till. Klippte sönder ett gammalt linne som var storleken större som mall och sydde typ ett linne som jag kan ha här hemma och skräpa i. Och så en blus. Fast blusen är jag inte nöjd med. Skulle gärna vilja ha den lite längre men tyget räckte inte till det. Så nu hänger den i garderoben tills jag hittar ett tyg som passar ihop så jag kan förlänga den.

Häromdagen googlade jag runt efter lite mönster, ibland kan man hitta sådana som är gratis. Var sugen på att testa sy en huvtröja. Men utan mönster/beskrivning har jag liksom ingen aning om hur man gör. Kom då in på en sida som jag kände igen. Visade sig att jag var medlem där 2011 när jag sydde min väska. Kollade lite på vad som fanns, och bestämde mig för att bli medlem. Kör på med 1 månad, gillar jag det och tycker det funkar för mig så kan jag ju förlänga. 80:- kostar det för en månad vilket är helt överkomligt. Hur som helst så fanns där mönster och beskrivning på hur man syr en huvtröja. Och det bästa av allt, massor med mönster som jag kan skriva ut. Jag får alltså massor för pengarna, annars kostar ju ett mönster allt mellan 50-300 kronor, beroende på vad man vill sy.  Har du något intresse och vill kika på sidan så klicka HÄR  Och här är väskan som jag sydde då, en väska som var vändbar





I tisdags sydde jag alltså en huvtröja. Beskrivningen var ett videoklipp så till och med jag fattade hur jag skulle göra. Den var så rolig att sy så jag tänkte att jag skulle sy en till. Alla delar utklippta och en del sydda. Men, det gäller att kolla extra noga så man syr fast på rätt sätt. För jag tror inte Levi har huvudet vänt mot ryggen. Öppningen på luvan hamnade nämligen där. Inte en chans att kunna sprätta upp det heller, allting var klart med den. Och stygnen så små så dom är knappt synliga för mig inne i tyget.. Gissa om jag blev sur? Gillar tyget jättemycket och gissade på att en huvtröja skulle bli fin med just det tyget.  Så idag under morgonen så klippte jag bort huvan i hopp om att kunna rädda den trots allt. Resultatet ser du nedanför.



Gissa om jag var sur? Men men, ibland blir det så



Klippte av själva huvan och sydde den rätt. På grund av det blev det cirka 3 cm kortare i halsen




Och här är den färdig. 





Huvtröjan som jag sydde i tisdags






Ska sy 3 till, allting är klart med klippningen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck