Sidor

lördag 2 april 2016

Nya projekt

1 april var det igår. Och det är inget skämt så här 1 dag senare, men det var mellan 15-18 grader utanför mitt köksfönster(fick till och med lite färg då jag hade linne på mig) Efter att ha varit inomhus och torkat spyor och rumpor och med kisslukt i nästan gjorde jag något som jag älskar, jag var ute i trädgården.Projekt "göra om rabatten" tog fart. Redan i tisdags var vi och köpte in nytt material till altanen som vi måste göra om väggarna då det tunna som är där har möglat och det är så äckligt. Hade samma material på förra stället utan detta problem och jag vet inte alls varför det blev så nu. Men brädorna som ska byggas upp som en vägg är nu impregnerat. Vi har inte börjat än men jag misstänker att vi kommer att börja med det nu i helgen. När vi köpte in virket så köpte jag med mig tegelstenar också. 200 stycken och gissa om dom var jobbiga att lasta in i bilen, blev 2 hämtningar av dom för det blir ju så tungt i bilen annars

Rabatten framför köksfönstret som jag gjorde förra året var väl ok, men jag gillade det inte riktigt. Kanten till rabatten var av plast och man stack bara ner den i jorden. Varje gång vi klippte gräset så kom man åt och någon av dom kom med upp. Hade en stor kaprifol som luktade helt underbart. Men dom flesta, nästan alla grenarna var döda och jag försökte dölja det genom att hela tiden ta fram dom som grönskade. Hela hösten och vintern har jag laddat för att ta ner den, ville ju helt  inte göra det för att det skulle bli så tomt. Förra veckan hjälpte Benny mig att såga ner den och slänga den. I samma stund bestämde jag mig för att ta bort dom buskarna, det var 4 stycken rosenspirea och förra året blev jag tokig på dom då dom bredde ut sig långt ut på gräsmattan. Så jag bad Benny ta upp dom och slänga dom också.

Igår köpte vi och hämtade hem 2 kubik matjord. Behövs mycket mer för det jag planerar göra, men nu hade jag något att börja med. Hämtar mer på torsdag eller fredag (dom har bara öppet dessa dagar) Och glad blev jag för det kostade inte mer än 200 kronor.
Först fyllde jag upp 2 pallkragar så jag får potatisen i jord idag, vill ju dra upp eget till midsommar. Sen var det bara att påbörja rabatten. Från parkeringen sett och till vår entré så lutar det hur mycket som helst, och jag vill ha rabatten rak. Så jag fick upp alla tegelstenarna med jorden, hade till och med vattenpass för att få det rakt. På bilden nedanför ser ni höjdskillnaden. Det blir ju en stor håla och varje gång det regnar lite mer blir det en stor pöl, alltid slaskigt att gå där. Hela denna "hålan" ska också fyllas på med jord, ända upp till första tegelstenen. Ska rätta till allt så det inte lutar in mot huset, gräs ska sås och det kommer att gå att klippa utmed tegelstenen. MEN....Jag har faktiskt inte bestämt mig än om jag ska sätta dit en rad med tegelstenar till nedanför dessa. För det kommer alltså att bli hur mycket jord som helst annars. Får känna efter under dagen.

Efter att tegelstenarna var på plats var det dax att fylla på jord. Och det behövdes mycket, var ju stora hålor efter buskarna också, tappade räkningen på hur många skottkärror jag tömde. Men jorden räckte till precis, har bara en liten plätt kvar att göra på andra sidan trappen och det lilla jord som finns kvar tror jag räcker dit. Lite tråkigt blev det då tulpanerna precis har börjat komma upp och andra lökar. Men dom kommer väl upp genom jorden som dom fick på sig. Hoppas jag iallafall. Om inte får jag väl ta upp dom till hösten och sätta nya. Allting gapar tomt nu och det är tur att jag har livlig fantasi och kan se framför mig hur det kommer att se ut när allting kommer i jorden senare.
Bland annat ska det upp 3 vita spaljeer. Har redan köpt (ska inte planera än) 4 klematis, 2 med färgen rosa och 2 med färgen lila.


Från början fanns här bara 4 buskar och kaprifolen (som inte syns på bilden)



En del av rabatten som jag gjorde och som jag alltså inte riktig gillade




Den nya rabatten





Ni ser hur mycket det skiljer. Meningen är alltså att det ska på jord ända upp till kanten på den nedersta tegelstenen. Gräsmattan ska vara jämt med den så man kan klippa gräset utan problem. Men som jag skrev innan, det kan hända att jag sätter ännu en rad längst ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck