Sidor

lördag 18 maj 2013

Första åskan

Så kom den första åskan idag, iallafall som jag har hört. Fast den gick över väldigt snabb, efter 10 minuter kanske. Och sedan kom regnet. Jisses vad det regnade...i 3 minuter. Det vräkte ner men det tog inte mer än 10 minuter  så var allt torrt igen. Jag såg när det började mulna på och hade ju sett att det skulle regna...men 3 minuter. Och även om jag visste att det skulle regna så var jag ute och vattnade i rabatten. Det blir ju inte så blött där. Och idag var jag och höll på med vattnet i över 1 timme. Jag ville ha det riktigt blött och trots att jag höll på så tycker jag att det var för torrt bara 2-3 centimeter ner igen. Där det hade växt till sig bra stod jag längre med vattnet. När jag kände att det började ta emot riktigt i armarna och även fötterna gick jag in...orkade bara inte mer. Ska ta en riktig omgång i morgon bitti igen... Och Benny var ute och klippte gräset utanför vårt för andra gången på 1 vecka. Det växer som bara den.

Penséerna tar sig fint, har dom i dessa färger






Rabatten utmed kortväggen blir grönare och högre











Även nedanför köksfönstret tar sig aklejorna bättre än förra året. Just av dom har jag ju många för jag tycker dom är så vackra där dom blommar. Och på bilderna ovanför ser du också många av dom...det är dom som har växt mest. Och nu har dom även börjat knoppa sig. Fler kommer för jag har satt frön från förra året





Mina potatishinkar. Ska bli kul att se om det blir några potatisar också. Första gången som jag planerar så här. Inte så mycket för potatisens skull utan för det gröna och .....för att det är kul att se växa




Liljekonvaljerna slår nog i blom vilken dag som helst. Fler än den som syns på bilden finns fast på andra sidan av dom gröna bladen



I den lilla backen utanför altanen har dom små påskliljorna blommat klart. Nu kommer dom större och faktiskt var där även 2 pingstliljor






Rabatten precis nedanför altanen har blivit hur grön som helst på en knapp vecka. Jag har ju inte rensat där för tjälen höll sig så länge. Ska ta det i morgon bitti. Många knoppar där också. Och av någon konstig anledning har inte precis alla tulpanerna blivit uppätna. En ynklig liten gul har kommit upp :)








Och brudslöjan utanför köksfönstret har gått i blom. Får passa på att njuta av den....tråkigt nog så blommar dom ju inte så länge





Och som ni kan se så börjar även träden bli gröna 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck