Sidor

måndag 30 april 2018

Glädje

Alltså, vilken glädje och lycka jag känner. Tänk att mina mullbär har klarat vintern. Trots att dom var i växthuset som rasade så det kom massor av snö på dom och att dom hamnade i tjäle. Men av alla dom som klarade sig efter omplanteringen , alla dom klarade vintern. Något som jag inte alls trodde dom skulle göra. Det pluppar ut massor av gröna blad på dom. Samma glädje och lycka känner jag över att vindruvorna har klarat sig. När växthuset blev klart efter raset så var jag verkligen säker på att dom var döda. När jag började fixa och dåna där  inne så var jag på väg att gräva upp dom och slänga dom. Vilken tur att jag inte gjorde det. För dom har klarat sig också. Även den som absolut inte växte något förra året. Så det känns verkligen bra.

Jag planterade ju i växthuset den 13 april och det har tagit fart. Man ser vad som händer från dag till dag. Några av jordgubbsplantorna har fått blommor. Av gurkorna har det inte kommit upp så mycket än, men dom tar ju lite längre tid på sig, likaså morötterna. Även utanför växer det och en del blommar. Jag kan väl inte tänka mig att det kommer fler frostnätter eller snö. Nu har jag bara tomat och gurkplantor att sätta i krukor. Men dom köper jag på onsdag. Köper färdiga så jag vet att jag har. Och dom ska få vara ute på altanen. Det blir fint med den grönskan där. Och plats finns det ju, det är ju inte så att man går utmed väggarna.

Idag hade jag för avsikt att greja med lite av varje. Men i stort sett blev ingenting gjort. Det blåser som sjutton. Har varit ute och försökt, planterade om mullbären till hinkar. Jorden bara yrde omkring mig. När jag planterade inne i växthuset så tog jag ju upp mullbären, trodde inte att dom hade klarat sig så dom låg bara i en bytta alla. Dom får gro till sig riktigt i hinkarna, sen får jag se hur jag gör. Vill nog inte plantera dom ute än iallafall.





Ska bli kul att se om det blir någon vindruva detta året





Mina mullbär som jag tokälskar





Nomnomnom...längtar riktigt efter att få plocka den första jordgubben






Utanför växer det ju som bara den också. Alla dom där gröna prickarna är inte ogräs. Jag har slängt i frön och kommer att låta det växa fritt senare. Blir väl bara att jag eventuellt gallrar senare






Dessa två är nya här hemma, satte lökarna i höstas



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck