Sidor

söndag 12 juni 2016

Nissaleden

Igår var jag så otroligt rastlös och var bara tvungen att få komma hemifrån en liten stund. Och vid sådana tillfällen saknar jag Spanien. Att bara åka ner till havet och bada, njuta av vattnet. För så mycket till njutning vad gäller Nissan vill jag inte påstå att det är, inte så man kan bada. Men att vila ögonen på är ändå perfekt, trots att Nissan ekade på grund av vattenbrist. Men tack vare den vattenbristen fick jag ju se sådant som troligtvis egentligen ligger under vatten. Jag åkte bara över Nissastigen, alltså andra sidan Skeppshult. Gick omkring lite. Men frös för att det var lite kyligt ute så den promenaden var inte lång. Åkte hem en väg som jag inte hade någon som helst aning om vart den gick, men gissade på att jag så småningom skulle komma ut på Nissastigen vilket jag också gjorde efter cirka 1 mil. Körde väldigt sakta så jag inte skulle missa något. Det blir många bilder idag.

Fröjd för ögat och lisa för själen






Nissan kraftverk från 1920 i Skeppshult






När jag körde iväg och sakta hann jag se ett rådjur som stod ute på ängen. Fotade javisst, men inte så bra skärpa för den var alldeles för långt bort





Visst är rätt häftigt med dessa rötter?








Prästkragar är bland dom vackraste sommarblommorna





Ny dag idag då. Gårdagen gav mersmak och redan innan 8-tiden var jag iväg. Målet var kraftstationen och Nissan i Smålandsstenar. 










Jag beslöt mig för att gå Nissaleden. Och gick gjorde jag ska ni veta, i 2 timmar gick jag och njöt av Nissan och alla fågelljud. Stötte ihop med 2 rådjur men dom var så snabba iväg från mig så jag hann inte fota. Skulle vara skoj att veta hur långt jag gick för rätt som det var tog leden slut och jag var uppe vid dansparken och "stora" vägen. Öm i fötterna men det var bara att traska vidare. Visste ju att jag hade en bit att gå för att komma till bilen. Kunde ju ha gått samma väg tillbaka men det tar på fötterna när det är så ojämnt.






Detta var jag tvungen att fota. Ser ju ut som en blå fågel eller nåt, men kunde inte tyda ens i datorn vad det kunde vara. Kanske bara skräp.






Fjärilar brukar lockas till tistlar men idag såg jag inte en enda.











Alltså, vad ÄR detta? Till vilken nytta?



Undrar om personen får in några kanalen. Hmmm, helt onödigt.....







Fint med en båt mitt i allt. Nu började jag närma mig bebyggelse.




Och ut från Nissaleden var jag tvungen att fota skylten, glömde när jag var på väg in.




Promenaden tillbaka gick utmed domarringarna. Sådana här gamla saker gillar jag.









En gång i tiden hade Smålandsstenar kungligt besök. Hur försökt googla hur det kommer sig med denna stenen men hittar ingen fakta




Fortfarande ingen bil





Men väl ett bi :)





Såg flera sådana här sländor men dom var för snabba för att jag skulle fånga dom på bild, bara denna tog en paus





Bestämde när jag skulle åka hem att jag skulle ta andra sidan Nissan. Mitt hinder var denna smala bron som då är precis vid Ågårdsfors kraftstation. Jag HATAR att köra så här smalt över vatten och hjärtat bankade men jag gav mig sjutton på att jag skulle över.







En liten fågel som inte verkade det minsta besvärat av mig.










När jag kom hem googlade jag lite på Nissaleden. Har ju sett en sådan skylt här i Skeppshult också. Det står att från kraftstationen i Smålandsstenar och hit till elljusspåret är det 8 km, det går alltså hela vägen. Tänk om jag skulle orka och gå den rundan. För några år sedan hade jag orkat. Men vem vet, rätt som det är kanske jag har med mig en matsäck så jag kan ta en paus vid någon av rastplatserna, bara jag får mina inlägg först.


2 kommentarer:

  1. WOW. ..så underbara bilder!
    Du är så duktig fotograf..med härliga texter...
    ...med missarna och ute i naturen!
    Bara älskar att se på!
    B&B&L

    SvaraRadera
  2. Vid kraftstationen var vi, du och jag och även vid Smålandssternar. Det är så vackert där

    SvaraRadera

Här kan du lämna dina tassavtryck